| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyat Kuramları ve Eleştiri Yöntemleri | TDE 277 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | Edebiyat Sosyolojisi  | 
                                
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Edebiyat Kuramları ve Eleştiri Yöntemleri dersi, edebi metinlere eleştirel bir gözle bakmayı, metinleri kuramsal yaklaşımlar ve eleştirel yöntemlerle çözmeyi amaçlamaktadır.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Edebî metinlerin incelenmesi konusunda yeni bakış açılarının geliştirilmesi amacıyla kuram ve yöntemleri tanıtmak ve metinlerin çağdaş edebiyat kuramları ve eleştiri metotlarıyla okunup değerlendirilmesini sağlamak bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Edebiyat kuramı ve eleştirisine giriş | Berna Moran´ın Edebiyat Kuramları ve Eleştiri kitabı başta olmak üzere, kuram üzerine yazılmış eserlerden hareketle edebiyat kuramlarına dair genel bilgi sahibi olmak. | 
| 2 | Yansıtma kuramı ve eleştiri | Yansıtma kuramı ve uygulama metodu üzerine genel bilgiler edinilecek. | 
| 3 | Topluma dönük eleştiri: Tarihsel, Sosyolojik, Marksist eleştiriler | Topluma dönük eleştiri kuramları ve edebiyata uygulanışı hakkında genel bilgilerin okunması ve OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarının okunup değerlendirilmesi. | 
| 4 | Anlatımcılık | Anlatımcılık kuramı ve edebiyata uygulanışına dair genel bilgi sahibi olmak. | 
| 5 | Yazara Dönük Eleştiri | Yazara dönük eleştiri yöntemlerine dair genel bilgilerin okunması ve OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarının okunup değerlendirilmesi. | 
| 6 | Yeni Eleştiri, Biçimcilik | Yeni eleştiri ve biçimcilik kuramları ve edebiyata uygulanışına dair genel bilgi sahibi olmak. | 
| 7 | Yapısalcılık- Yapısökümcülük | Yapısalcılık ve Yapısöküm metodlarının ayrılan yönleri ve edebiyata uygulanışları hakkında genel bilgi sahibi olunması ve OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarının okunup değerlendirilmesi | 
| 8 | Esere Dönük Eleştiri | Eser merkezli kuramlar üzerine genel bilgi sahibi olmak. | 
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Okur merkezli kuramlar; Duygusal Etki Kuramı | Okur merkezli kuramlar üzerine genel kanaat oluşturabilecek bilgiye sahip olmak. | 
| 11 | Okur merkezli kuramlar; Alımlama Estetiği | Okur merkezli kuramlar üzerine genel kanaat oluşturabilecek bilgiye sahip olmak. | 
| 12 | Okura dönük eleştiri: İzlenimci Eleştiri, Okur Merkezli Eleştiri | Okur merkezli kuramlar üzerine genel kanaat oluşturabilecek çalışmaların okunması ve OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarının okunup değerlendirilmesi. | 
| 13 | Feminist Eleştiri | Feminist eleştiri kuramı ve edebiyatımıza uygulanışına dair genel bilgi sahibi olmak. OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarını okuyup değerlendirmek. | 
| 14 | Metinlerarası yaklaşımlar, estetik yargılar | Görülen kuramlar ışığında genel değerlendirme yapmak. OBİS´e yüklenen örnek çözümleme çalışmalarını okuyup değerlendirmek. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri,  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 4 | 2 | 
| 2 | Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 4 | 2 | 
| 3 | Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 4 | 2 | 
| 4 | Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 4 | 2 | 
| 5 | Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 4 | 2 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 | 
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Final | 1 | 7 | 7 | 
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||