Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sömürgecilik Tarihi TAR 340 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, sömürgeciliğin tarihsel kökenlerini, gelişim süreçlerini ve küresel etkilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Avrupa merkezli emperyal yayılmanın ekonomik, siyasi, kültürel ve ideolojik temelleri ele alınacaktır. Öğrenciler, sömürgecilik süreçlerinin yerel topluluklar üzerindeki etkilerini eleştirel bir bakışla değerlendirme becerisi kazanacaklardır. Ayrıca ders, sömürgecilik karşıtı hareketlerin ve sömürge sonrası dönemin günümüz dünyasına yansımalarını tartışmayı hedeflemektedir

Dersin İçeriği

Bu ders, erken modern dönemde başlayan Avrupa sömürgeciliğinin tarihsel gelişimini ve temel dinamiklerini incelemektedir. Portekiz ve İspanya öncülüğünde başlayan sömürgeci yayılma, 19. yüzyılda İngiltere ve Fransa gibi büyük güçlerin imparatorluk politikalarıyla karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Sömürgecilik süreçlerinin ekonomi, kültür, din, ırk ve toplumsal yapı üzerindeki etkileri analiz edilecektir. Ayrıca, sömürge karşıtı direniş hareketleri ve sömürgeciliğin günümüzdeki mirası da dersin kapsamı içinde değerlendirilecektir.

 

 



# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sömürgecilik kavramıyla ilgili terimleri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sömürge politikalarının geçmişten günümüze geçirdiği aşamaları kavrar Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sömürülen toplumların yaşadıkları travmaları analiz edebilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap,
4 Sömürgeciliğin geçirdiği evrimi ve dönüşümlerini analiz edebilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Sömürgeciliğin günümüz politikalarını nasıl etkilediği konusunda değerlendirme yapabilir Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması
2 Sömürgecilikte ilk girişimler I: Portekiz ve İspanyol sömürgeciliğinin incelenmesi
3 Sömürgecilikte ilk girişimler II: Hollanda, İngiltere, Fransa sömürgeciliğinin incelenmesi.
4 Sömürge imparatorluklarının kurulması ve Afrika’nın sömürgeleştirilmesi
5 Sömürgeleştirilen toplumlar ve sömürgeciliğin bu toplumlar üzerindeki etkisi
6 Köle ticaretinin Afrika’da yaptığı yıkım, Amerika kıtasının sömürgeleştirilmesi sonrasında yerli toplumda meydana gelen travmanın ortaya konması
7 Cezayir, Vietnam ve Hindistan’nın sömürülmesi aşamalarının incelenmesi
8 Sömürge yerleşimcilerinin bağımsızlık hareketleri (Öncelikli olarak Amerikan Bağımsızlık Savaşı incelenecektir)
9 ARASINAV
10 Sömürgeleştirilen halkların bağımsızlık hareketleri
11 Sömürgeciliğin tasfiyesi ve yaşanan gelişmelerin değerlendirilmesi
12 Sömürgeciliğin tasfiyesi sonrasında sömürülen halklar ve toprakların durumunun incelenmesi
13 Sömürgeciliğin tasfiyesi-Sömürge İmparatorluklarının sona ermesi
14 Sömürgeciliğin boyut değiştirmesi: Çok Uluslu Emperyalizm ve Globalleşme
Kaynaklar
Ders Notu

Safiye Kıranlar, Sömürgecilik Tarihi Ders Notu

 

Ders Kaynakları

Ernest Gellner, Milliyetçiliğe Bakmak, İstanbul 1998

Eric Habsbawm, İmparatorluk Çağı 1875-1914, Ankara 1999

Eric Habsbawm, Devrim Çağı, Ankara 2000

Harry Harootunian, İmparatorluğun Yeni Kılığı: Kaybedilen ve Tekrar Ele Geçirilen Paradigma, İstanbul 2006

E.H. Carr, Yirmi Yıl Krizi 1919-1939, İstanbul 2010

Jane Burbank-Frederick Cooper, İmparatorluklar Tarihi, Farklılıkların Yönetimi ve Egemenlik, İstanbul 2011

Herfried Münkler, İmparatorluklar Eski Roma’dan ABD’ye Dünya Egemenliğinin Mantığı, İstanbul 2012

Ernest Gellner, Uluslar ve Ulusçuluk, İstanbul 2013

Edward Said, Şarkiyatçılık, İstanbul 2014

Frantz Fanon, Yeryüzünün Lanetlileri, İstanbul 2014

Nially Ferguson, Britanya’nın Modern Dünyayı Biçimlendirişi, İstanbul 2015

Benedict Anderson, Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, İstanbul 2015

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Sömürgecilik kavramıyla ilgili terimleri tanımlar 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
2 Sömürge politikalarının geçmişten günümüze geçirdiği aşamaları kavrar 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
3 Sömürülen toplumların yaşadıkları travmaları analiz edebilir 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
4 Sömürgeciliğin geçirdiği evrimi ve dönüşümlerini analiz edebilir 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
5 Sömürgeciliğin günümüz politikalarını nasıl etkilediği konusunda değerlendirme yapabilir 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 45
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
dersAKTSKredisi 5