Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arapça Metinler TAR 268 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri TAR263 Arapça Dilbilgisi dersini almış olmak
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Arapça temel kaynakları okuyup anlamak
Dersin İçeriği Zamirler-Tamlama çeşitlerini tanıtmak
Fiil ve fiillerin çeşitlerini ve fiil çekimlerini yapmak
Emir kipini oluşturmak
Arapça’da fiil cümlelerini oluşturmak, tahlil etmek
Günlük yaşamda konuşmayı ve anlamayı kavramak
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arapça kişisel ve işaret zamirlerini, sıfat ve isim tamlamalarını tanır ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Tarihî metinlerde sık geçen kelime ve kalıpları doğru şekilde tanır ve anlamlandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
3 Basit düzeyde Arapça fiilleri çeker ve meçhul/emir kiplerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
4 Fiil cümlesi yapısını kavrayarak fiil-fail uyumunu metinlerde uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Sayıların ve tarihî takvim ifadelerinin kullanımını tanır ve çözümleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
6 Nasb, raf‘, cezm gibi temel i‘râb durumlarını örnek cümlelerle tanır. Tartışma, Grupla Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap,
7 Kısa ve temel tarihî Arapça metinleri çözümleyebilir ve tercüme edebilir.
8 Tarihî bağlamda geçen Arapça kalıpların ne anlama geldiğini anlayacak temel altyapıyı kazanır.
9 Günlük Arapça diyaloglar yoluyla klasik cümle yapısına aşinalık geliştirir.
10 Kendi alanındaki metinlerle ilişki kurarak Arapça tarih kaynaklarına yaklaşım becerisi kazanır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve Alfabe Gözden Geçirme – Temel okuma, telaffuz ve harf bilgisi
2 Zamirler (Muttasıl ve Munfasıl) – Uygulamalı örneklerle tanıtım
3 Sıfat ve İsim Tamlamaları – Tarihî metinlerde kullanımı ve yapısı
4 Metin Uygulaması I – Basit cümlelerde sıfat ve zamir kullanımı
5 Sayılar ve Tarihî Metinlerde Kullanımları – Yıl, yaş, miktar ifadeleri
6 Fiil Türleri ve Fiillerin Temel Çekimi – Mâzi, muzari örnekleriyle
7 Meçhul Fiiller ve Emir Kipi – Metinlerden örnek cümlelerle tanıtım
8 ARA SINAV
9 Fiillerde İ‘râb: Nasb, Raf‘, Cezm – Temel kurallar ve örnek cümleler
10 Günlük Yaşamda Tanışma İfadeleri – Selamlaşma, tanıtım kalıpları
11 Fiil Cümlesi Yapısı ve Fiil-Fail Uygunluğu – Tarihî metinlerde analiz
12 Metin Uygulaması II – Kısa tarihî metin çözümlemeleri
13 Tanışma Diyalogları II ve Basit Konuşma Kalıpları
14 Final Öncesi Genel Değerlendirme ve Kısa Metin Çeviri Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- İsmail Ezheri, Açıklamalı Araştırmalı Arapça Gramer, İstanbul 1978, Hikmet Yayınları
2- Taceddin Uzun, Anlatımlı Arapça, Konya 2002
3- Mustafa Abdülaziz, Kendi Kendine Modern Arapça Öğretimi, İstanbul, ts. Cantay Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Arapça kişisel ve işaret zamirlerini, sıfat ve isim tamlamalarını tanır ve yorumlar.
2 Tarihî metinlerde sık geçen kelime ve kalıpları doğru şekilde tanır ve anlamlandırır.
3 Basit düzeyde Arapça fiilleri çeker ve meçhul/emir kiplerini ayırt eder.
4 Fiil cümlesi yapısını kavrayarak fiil-fail uyumunu metinlerde uygular.
5 Sayıların ve tarihî takvim ifadelerinin kullanımını tanır ve çözümleyebilir.
6 Nasb, raf‘, cezm gibi temel i‘râb durumlarını örnek cümlelerle tanır.
7 Kısa ve temel tarihî Arapça metinleri çözümleyebilir ve tercüme edebilir.
8 Tarihî bağlamda geçen Arapça kalıpların ne anlama geldiğini anlayacak temel altyapıyı kazanır.
9 Günlük Arapça diyaloglar yoluyla klasik cümle yapısına aşinalık geliştirir.
10 Kendi alanındaki metinlerle ilişki kurarak Arapça tarih kaynaklarına yaklaşım becerisi kazanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
dersAKTSKredisi 5