| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyat Sosyolojisi | SOS 308 | 6 | 2 + 0 | 2 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Ayhan KOÇKAYA | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Edebiyat ve sosyoloji ilişkisini kavramak, edebi metinlerin sosyal incelenmesini yapabilmek, edebiyat ve sosyoloji bilimleri arasında etkileşim kurarak edebiyat ürünlerine sosyolojinin birikimlerinden bakmayı sağlamak. | 
| Dersin İçeriği | Edebiyat ve sosyoloji arasındaki ilişki temelinde kavramsal çerçeve çizerek edebi eserlerden yola çıkıp edebiyatla toplum, toplumsal yapılar arasındaki ilişkiyi kurmak, analiz etmek, bilgi ve bilinç düzeyine katkı sağlamak | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Edebiyat sosyolojisine ilişkin temel kavramları tanımlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 2 | Edebiyat sosyolojisini sınıflandırır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 3 | Edebiyat sosyolojisinin unsurları arasındaki ilişkileri analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 4 | Edebi metinlerin sosyal incelenmesini yapar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 5 | Sosyoloji biliminin farklı disiplinlerle kuracağı ilişkilerin önemi edebiyat ekseninde kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Disiplinlerarası Çabanın Önemi | |
| 2 | Sosyolojinin tanımı ve diğer blimlerle ilişkisi | |
| 3 | Edebiyat sosyolojisinin tanımı, tarihçesi ve amaçları | |
| 4 | Edebiyatın Sosyolojik İmkanı | |
| 5 | Edebiyat ve toplum | |
| 6 | Edebi Eser ve Toplumsal | |
| 7 | Edebiyat Sosyolojisi Teorileri : Pozitivist Kuram | |
| 8 | Edebiyat Sosyolojisi Teorileri : Marksist Kuram | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Edebiyat Sosyolojisi Teorileri : Frankfurt Okulu Teorisi | |
| 11 | Postmodern Edebiyat Teorisi | |
| 12 | Okuyucunun konumu | |
| 13 | Türk Edebiyatına Yaklaşımlar | |
| 14 | Genel Değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Şan, Mustafa Kemal, Yayımlanmamış Ders Notları | 
| Ders Kaynakları | KARPAT, Kemal H., Çağdaş Türk Edebiyatında Sos¬yal Konular, 2. b,, İstanbul, Kasım 1971 | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Edebiyat sosyolojisine ilişkin temel kavramları tanımlar | ||||||||||||
| 2 | Edebiyat sosyolojisini sınıflandırır | ||||||||||||
| 3 | Edebiyat sosyolojisinin unsurları arasındaki ilişkileri analiz eder | ||||||||||||
| 4 | Edebi metinlerin sosyal incelenmesini yapar | ||||||||||||
| 5 | Sosyoloji biliminin farklı disiplinlerle kuracağı ilişkilerin önemi edebiyat ekseninde kavrar | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Ödev | 30 | 
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 | 
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev | 1 | 20 | 20 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||