| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre | SHB 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. FATMANUR ALSANCAK |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. FATMANUR ALSANCAK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencinin farklı sosyal sistemler içindeki insan davranışlarını değerlendirebilmeye yönelik teorik bilgiyi sahip olması, insanın biyo-psiko-sosyal gelişimini ekolojik ve çevresel kavramlar boyutunda anlayabilmesi. İnsan davranışları ve sosyal çevre etkileşimi hakkında bilgi sahibi olma. |
| Dersin İçeriği | Bireyin içinde yaşadığı aile, grup, örgütler, kurumlar, topluluk ve toplumlar gibi sosyal sistemlerin etkileşimi çerçevesinde insanın biyo-psiko-sosyal gelişimini kapsayan kuramlar. Davranış bilimlerini tanıma, Farklı sosyal çevreleri tanıma. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bireyin toplum içerisindeki tutum ve davranışlarının tutarlılığının önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Bireyin toplum içerisindeki yaşam kalitesinin yükselmesini tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Bireyin kendine özgüven ve saygı duygusunu pekiştiriri | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
| 4 | Davranış bozukluklarını ayırt eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Farklı tutum ve düşünceye sahip insanlara anlayışla yaklaşır | ||
| 6 | Yaşanılan çevre ile barışık olmayı fark eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Toplumsal değerlere uyumu tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İnsan Davranışını İnceleyen Bilim Dalları ve Kavram tanımlaması | |
| 2 | Davranışın Sosyal Hayattaki Yeri Ve Fonksiyonları | |
| 3 | İnsan Davranışı Kuramları (Sistem, Ekolojik Sistem vd) | |
| 4 | Davranışın biyolojik temelleri, duyum, algılama ve süreçleri | |
| 5 | Tutumlar ve tutum değişimine kuramsal yaklaşımlar, Karakter, Niteliği Ve Gelişimi-Saldırgan Karakter | |
| 6 | Davranışların Gelişimde Toplum ve Çevre | |
| 7 | Ruh ve Ruhsal Hayatın Sosyal Görünüşleri ve Kişiliğe Yansıması | |
| 8 | Cinsiyetin Kişilik Oluşumuna Etkisi ve Rol Karmaşası, Çocuğun Aile Çevresi İçindeki Yeri | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Toplumsal değişim ve kişilik gelişimi | |
| 11 | Aile, grup ve örgütlerde davranış şekilleri | |
| 12 | Heyecan, güdü ve heyecan kuramları | |
| 13 | Kişilik ve kişilik kuramları | |
| 14 | Sosyal çevre ve uyum |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1- Cüceloğlu, Doğan, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 2000 |
| Ders Kaynakları | 2-Adler, Alfred, İnsan Tabiatını tanıma, İş bankası yay. istanbul. 3-Geçtan, Engin, Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar, Metis Yayınları. 4-Steinberg, Laurence,Ergenlik, İmge Kitabevi Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
| 2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
| 3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
| 4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
| 6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
| 9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
| 10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bireyin toplum içerisindeki tutum ve davranışlarının tutarlılığının önemini açıklar | ||||||||||
| 2 | Bireyin toplum içerisindeki yaşam kalitesinin yükselmesini tasarlar | ||||||||||
| 3 | Bireyin kendine özgüven ve saygı duygusunu pekiştiriri | ||||||||||
| 4 | Davranış bozukluklarını ayırt eder | ||||||||||
| 5 | Farklı tutum ve düşünceye sahip insanlara anlayışla yaklaşır | ||||||||||
| 6 | Yaşanılan çevre ile barışık olmayı fark eder | ||||||||||
| 7 | Toplumsal değerlere uyumu tanımlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 104 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||