| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bağımlılık ve Sosyal Hizmet | SHB 241 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ZEYNEP ATALAY |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ZEYNEP ATALAY, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal hizmet öğrencilerine bağımlılık, bağımlılık yapan maddeler, bağımlılıkta rehabilitasyon sürecinde uygulanacak sosyal hizmet müdahaleleri konularında bilgi, beceri ve değer kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bağımlılık ve türlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Bağımlılıkta kullanılan temel kavramları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Bağımlılık yapan maddeler ve etkileri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Bağımlılıkla mücadelede birey, grup ve toplum düzeyinde uygulanacak sosyal hizmet müdahalelerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Bağımlılıkla mücadelede değişim modeli ve motivasyonel görüşme tekniklerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Madde bağımlılığı politikasına dair bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Vaka örneklerinin incelenmesi ile bağımlılık ve sosyal hizmet alanında bilgi, beceri ve değer boyutunda kazanım sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma ve Dersin İçeriğinin Aktarılması | |
| 2 | Bağımlılığın Tanımı ve Türleri | |
| 3 | Temel Kavramlar | |
| 4 | Bağımlılık Oluşturan Maddeler ve Etkileri | |
| 5 | Bağımlılıkta Riskler ve Koruyucu Faktörler | |
| 6 | Bağımlılık ve Getirdiği Sorunlar | |
| 7 | Bağımlılık ve Aile | |
| 8 | Bağımlılıkta Rehabilitasyon ve Toplumla Bütünleşme | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Bağımlılık ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | |
| 11 | Bağımlılıkta Değişim Modeli | |
| 12 | Motivasyonel Görüşme | |
| 13 | Madde Bağımlılığı Politikası | |
| 14 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Necmettin Özerkmen, Bunalım Toplumu Gençlik ve Uyuşturucu Bağımlılığı, Ankara Üniversitesi Basımevi, 2001. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
| 2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
| 3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
| 4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
| 6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
| 9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
| 10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bağımlılık ve türlerini tanımlar. | ||||||||||
| 2 | Bağımlılıkta kullanılan temel kavramları bilir. | ||||||||||
| 3 | Bağımlılık yapan maddeler ve etkileri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 4 | Bağımlılıkla mücadelede birey, grup ve toplum düzeyinde uygulanacak sosyal hizmet müdahalelerini öğrenir. | ||||||||||
| 5 | Bağımlılıkla mücadelede değişim modeli ve motivasyonel görüşme tekniklerini öğrenir. | ||||||||||
| 6 | Madde bağımlılığı politikasına dair bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 7 | Vaka örneklerinin incelenmesi ile bağımlılık ve sosyal hizmet alanında bilgi, beceri ve değer boyutunda kazanım sağlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 85 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 104 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||