| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yaşlılarla Sosyal Hizmet | SHB 405 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Demografik değişim sürecinde yaşlı gruplarının ve yaşlanma ile birlikte ortaya çıkabilecek sosyo-ekonomik sorunları tahlil etmek, sosyal politika enstrümanları ile çözüm stratejileri geliştirebilmektir. |
| Dersin İçeriği | Yaşlanma ve yaşlılık olguları ekseninde koruyucu ve müdahale edici spesifik sosyal politikaların teorik ve uygulamaya dönük temel esaslarının belirlenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yaşlılık bilincini geliştirmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Yaşlı dostu sosyal politika bakışları geliştirmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Yaşlı dostu istihdam politikaları ve çalışma şartları oluşturmak | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Nesiller arası sosyal dayanışma bilincini oluşturmak | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Yaşlılara dönük sosyal bakım güvenlik modellerini oluşturmak | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yaşlılar, Aktif Yaşlanma ve Yaşlılığın Tanımı | Önerilen kaynakları takip etme |
| 2 | Demografi ve Yaşlı Oranı | Önerilen kaynakları takip etme |
| 3 | Yaşlıların Toplumdaki Sosyal Yeri | Önerilen kaynakları takip etme |
| 4 | Gerontoloji-Geriatri-Geragoji Yaklaşımları | Önerilen kaynakları takip etme |
| 5 | Dünden Bugüne Türkiyede Yaşlıların Psiko-Sosyal Sorunları | Önerilen kaynakları takip etme |
| 6 | Dünden Bugüne Türkiyede Yaşlıların Psiko-Sosyal Sorunlarının Tahlili ve sosyal hizmetler | Önerilen kaynakları takip etme |
| 7 | Türkiyede Yaşlıların Sosyo-Ekonomik Sorunları ve yaşlı dostu sosyal güvenlik modelleri | Önerilen kaynakları takip etme |
| 8 | Merkezî ve Yerel Yönetimlerde Yaşlılara Dönük Sosyal Politikaların Temel Esasları | Önerilen kaynakları takip etme |
| 9 | Vize Sınavı | Önerilen kaynakları takip etme |
| 10 | Yaşlılara Dönük Sosyal Hizmetlerin İçeriği ve Uygulama Alanları | Önerilen kaynakları takip etme |
| 11 | Emeklilik Döneminde Sosyal Hizmetler | Önerilen kaynakları takip etme |
| 12 | Yaşlılara Dönük Aktif ve Esnek İstihdam Politikaları | Önerilen kaynakları takip etme |
| 13 | Bakıma Muhtaç Yaşlıların Sosyal Güvenliği | Önerilen kaynakları takip etme |
| 14 | Bakıma Muhtaç Yaşlılara Dönük Sosyal Bakım Hizmetleri | Önerilen kaynakları takip etme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1-Danış, M. Z. (2011). Kurumlarda Kalan Yaşlıların Yaşam Kalitesi ve Bunu Etkileyen Faktörler: Ankara Örneğinde Bir Alan Araştırması, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. 2-Danış, M. Z. (2005). Yaşama Derinden Bir Kucak, TÜGEV Yayınları, Gerontolojik Çalışmalar Dizisi I, Ankara: Türk Geriatri Vakfı Yayını. 3-Danış, M. Z. (2004). Yaşlıların Evde Bakım Gereksinimleri ve Evde Bakıma İlişkin Düşünceleri: Başarılı Yaşlanma ve Yaşlı Bakım Modelleri, Güç-Vak Yayınları, Sosyal Hizmet Dizisi I, Ankara: Türkiye Güçsüzler ve Kimsesizlere Yardım Vakfı Yayını. |
| Ders Kaynakları | 1-Danış, M. Z. (2009). “Türkiye’de Yaşlı Nüfusun Yalnızlık ve Yoksulluk Durumları ve Sosyal Hizmet Uygulamaları Açısından Bazı Çıkarımlar”, Toplum ve Sosyal Hizmet (Society and Social Work), 20 (1): 67-84. 2-Danış, M. Z. (2008) “Community Based Care Understanding and Social Services: A Care Model Proposal from Turkey”, Turkish Journal of Geriatrics, 11 (2): 94-105. 3-Danış, M. Z. (2009). “Elderly Social Care Practices in Our Country and in the World: Norwegian Example of the Scandinavian Social Welfare Model, S. Oğlak, P. Genç (Ed.), International Social Care Symposium, İzmir Valiliği İl Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Yayını, s.34-41. 4-Danış, M. Z. (2008). “Dünyada ve Ülkemizde Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler”, Sağlıkla ve Üretken Yaşlanalım (1. baskı), içinde (ss.85-124), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi yayını. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
| 2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
| 3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
| 4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
| 5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
| 6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
| 9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
| 10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yaşlılık bilincini geliştirmek | ||||||||||
| 2 | Yaşlı dostu sosyal politika bakışları geliştirmek | ||||||||||
| 3 | Yaşlı dostu istihdam politikaları ve çalışma şartları oluşturmak | ||||||||||
| 4 | Nesiller arası sosyal dayanışma bilincini oluşturmak | ||||||||||
| 5 | Yaşlılara dönük sosyal bakım güvenlik modellerini oluşturmak |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 70 |
| 1. Final | 30 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||