| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet | SHB 221 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. CENGİZHAN AYNACI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Sosyal adalet, demokrasi ve insan hakları kültürünün oluşturulmasında sosyal hizmetlerin rolü ve işlevlerini kavrayarak; karşılaşılan sorun ve ikilemlere akılcı, bilimsel çözümler üretebilmek. |
| Dersin İçeriği | İnsan Hakları Tanımı, tarihçesi, gelişimi. Özel ihtiyaç grupları. Sosyal Hizmetler ve İnsan Hakları ilişkisi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hak ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar | Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İnsan haklarıyla ilgili bildirge ve sözleşmeleri açıklar | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Sosyal hizmet ve insan hakları arasındaki ilişkiyi analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İnsan haklarının tarihi ve gelişimi | Önerilen Kaynaklar |
| 2 | Kültür ve İnsan Hakları | Önerilen Kaynaklar |
| 3 | İnsan Hakları ve İnsani İhtiyaçlar | Önerilen Kaynaklar |
| 4 | Etik ve İnsan Hakları | Önerilen Kaynaklar |
| 5 | İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi | Önerilen Kaynaklar |
| 6 | Evrensel Bildirge Üzerine Yapılandırma | Önerilen Kaynaklar |
| 7 | Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Üzerine Uluslar arası Anlaşma | Önerilen Kaynaklar |
| 8 | Savunmasız Gruplar: Kadınlar | Önerilen Kaynaklar |
| 9 | Ara Sınav | Önerilen Kaynaklar |
| 10 | Savunmasız Gruplar: Çocuklar, Engelli ve/veya HIV taşıyıcı kişiler, Eşcinsel ve Lezbiyenler, Irkçılığa Maruz Kalan Diğer Gruplar | Önerilen Kaynaklar |
| 11 | İşkence ve İnsan Hakları | Önerilen Kaynaklar |
| 12 | Sosyal Hizmet Uygulamaları İçin İnsan Haklarının Yapılandırılması | Önerilen Kaynaklar |
| 13 | İnsan Haklarının Sosyal Hizmet Uygulamaları Alanında Temini | Önerilen Kaynaklar |
| 14 | Sosyal Hizmet Uygulamalarında İnsan Haklarının önemi ve saygınlığı | Önerilen Kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Elizabeth Reichert (2003). Social Works and Human Rights Columbia University Press, New York. Jim Ife (2008). Human Rights and Social Work Cambridge University Press, New York. |
| Ders Kaynakları | Değişen Türkiyede İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Derneği Yay. No:6, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
| 2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
| 3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
| 4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
| 6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
| 9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
| 10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hak ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 |
| 2 | İnsan haklarıyla ilgili bildirge ve sözleşmeleri açıklar | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | |
| 3 | Sosyal hizmet ve insan hakları arasındaki ilişkiyi analiz eder | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 110 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||