| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öğretmenlik Uygulaması | EBB 404 | 8 | 1 + 8 | 5 | 10 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ, Doç.Dr. TUFAN ÇÖTOK, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ATALAY DUTUCU, Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU, Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ, Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN, Doç.Dr. FATİH ARICİ, Arş.Gör.Dr. HATİCE KILAR, Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT DEMİRBAĞ, Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK, Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE MUTLU, Dr.Öğr.Üyesi BURAK ÇITIR, Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER, MEB Personeli , Doç.Dr. AYDIN AKTAY, Dr.Öğr.Üyesi BÜNYAMİN PUNAR, Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER, |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin okul ortamında alan bilgisi, pedagojik formasyon ve genel kültür bilgilerini kullanarak, öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği becerileri deneyimleyerek kazanmasını amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İçerik; gözlem, ders planı hazırlama, ders sunumu yapma, materyal geliştirme ve uygulamaların okul/alan öğretmenleri ile öğretim elemanları tarafından değerlendirilmesi süreçlerini kapsar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uygulama okulunu, okulun fiziksel ve sosyal çevresini, yönetim ve işleyiş yapısını tanır. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Uygulama öğretmeninin rehberliğinde ders planı hazırlar, amaçları ve etkinlikleri doğru formata göre yapılandırır. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Hazırladığı ders planını uygulama sınıfında etkili bir şekilde sunar ve sınıf yönetimini uygular. | Mikro Öğretim, Anlatım, | Performans Değerlendirme, |
| 4 | Öğretim materyallerini öğrenme çıktılarına uygun olarak tasarlar ve ders sürecinde etkin biçimde kullanır. | Anlatım, Proje, Grupla Çalışma, | Performans Değerlendirme, |
| 5 | Sınıf içi ölçme ve değerlendirme tekniklerini (sınav, proje, gözlem) uygulayarak öğrencilerin gelişimini izler. | Soru-Cevap, Anlatım, Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Mesleki etik kurallara uyar, meslektaşlarıyla, öğrencilerle ve velilerle etkili iletişim kurar. | Anlatım, Örnek Olay, Gözlem, | Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Uygulama sürecine ilişkin öz-değerlendirme yapar ve dönütler alarak mesleki gelişim alanlarını belirler. | Bireysel Çalışma, Mikro Öğretim, | Performans Değerlendirme, Portfolyo, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin Tanıtımı ve Uygulama Okuluna Oryantasyon Dersin genel hedefleri, değerlendirme kriterleri ve etik kurallar. Uygulama okulu, personeli ve öğrencileri ile tanışma. Okulun fiziksel, sosyal ve kültürel yapısının gözlemlenmesi. | |
| 2 | Okul Yapısı ve Rehberlik Hizmetleri Gözlemi MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği'nin incelenmesi. Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yürütme Komisyonu'nun işleyişinin gözlemlenmesi. | |
| 3 | Okul Psikolojik Danışmanının Rolleri ve Programı Uygulama öğretmeninin (Okul Psikolojik Danışmanı) yıllık çalışma programı ve günlük görevlerinin incelenmesi. Okul psikolojik danışmanlığına ilişkin etik ilkeler ve gizlilik sınırları. | |
| 4 | Grup Rehberliği Uygulamalarına Giriş Sınıf Rehberlik Programı'nın (SRP) incelenmesi. Bir sınıfın/grubun yapısının ve dinamiklerinin gözlemlenmesi. Hazırlanan bir grup etkinliğinin uygulama öğretmeni tarafından sunumunun izlenmesi. | |
| 5 | Gözlem Raporu Hazırlama ve Geri Bildirim Öğrenci ve sınıf gözlem teknikleri (Anekdot kaydı, Kontrol listesi). Elde edilen gözlem verilerini akademik ve profesyonel standartlarda raporlama becerisi. Alınan geri bildirimlerin analizi. | |
| 6 | Bireysel Görüşmelere Hazırlık ve Beceri Gözlemi Bireysel psikolojik danışma süreçlerinin ve etik sınırlarının gözlemlenmesi. Görüşme odasının düzeni, ilk görüşme ve güven ilişkisi kurma becerilerinin incelenmesi. | |
| 7 | Sınıf Yönetimi ve Öğrenci İhtiyaçları Öğretmenlerin ders sırasındaki sınıf yönetimi stillerinin gözlemlenmesi. Farklı gelişim düzeyindeki öğrencilerin öğrenme ve davranış ihtiyaçlarının belirlenmesi. | |
| 8 | Öğrenci Tanıma Teknikleri ve Envanterler Okulda kullanılan psikolojik ölçme araçlarının (ilgi envanterleri, tutum ölçekleri, akademik başarıyı etkileyen faktörler vb.) gözlemlenmesi ve uygulanmasına destek olunması. (Bu hafta ara değerlendirme yapılabilir.) | |
| 9 | Bireysel Görüşme Uygulaması - I (Mikro Öğretim) Öğrencilerin, gözlem raporlarına dayalı olarak hazırladıkları "girişim planını" sunması. Bir süpervizyon ortamında ilk bireysel görüşme becerilerini denemesi (rol oynama veya rehberlik odaklı kısa görüşme). | |
| 10 | Grup Etkinliği Uygulaması - I Öğrencilerin, uygulama öğretmeni gözetiminde, belirlenen bir sınıfta veya grupta kısa bir rehberlik etkinliği (örneğin; zaman yönetimi, zorbalıkla mücadele) uygulaması. | |
| 11 | Aile Görüşmeleri ve Veli İletişimi Okul ile aile arasındaki iş birliği mekanizmalarının gözlemlenmesi. Uygulama öğretmeninin gerçekleştirdiği veli görüşmelerine katılım (gözlemci olarak) ve görüşme protokollerinin incelenmesi. | |
| 12 | Kriz Durumları ve Yönlendirme Süreçleri Okul ortamında karşılaşılabilecek acil durumlar ve kriz yönetimi protokolleri (intihar riski, istismar şüphesi vb.). Öğrencinin uzman kurumlara yönlendirilme ve takip süreçlerinin gözlemlenmesi. | |
| 13 | Meslek Etiği ve Hukuki Sorumluluk Öğretmenlik uygulaması sürecinde yaşanan etik ikilemlerin analizi. Psikolojik danışmanların hukuki sorumlulukları ve yasal bildirim yükümlülükleri. | |
| 14 | Dersin Genel Değerlendirmesi ve Uygulama Raporu Sunumu 14 haftalık sürecin genel değerlendirmesi. Öğrencilerin hazırladıkları Kapsamlı Öğretmenlik Uygulaması Raporu'nun sunumu ve süpervizyon altında geribildirim alımı. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | ||||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | ||||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | ||||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | ||||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | ||||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | ||||||
| 7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | ||||||
| 8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
| 9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
| 10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | ||||||
| 11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uygulama okulunu, okulun fiziksel ve sosyal çevresini, yönetim ve işleyiş yapısını tanır. | |||||||||||
| 2 | Uygulama öğretmeninin rehberliğinde ders planı hazırlar, amaçları ve etkinlikleri doğru formata göre yapılandırır. | |||||||||||
| 3 | Hazırladığı ders planını uygulama sınıfında etkili bir şekilde sunar ve sınıf yönetimini uygular. | |||||||||||
| 4 | Öğretim materyallerini öğrenme çıktılarına uygun olarak tasarlar ve ders sürecinde etkin biçimde kullanır. | |||||||||||
| 5 | Sınıf içi ölçme ve değerlendirme tekniklerini (sınav, proje, gözlem) uygulayarak öğrencilerin gelişimini izler. | |||||||||||
| 6 | Mesleki etik kurallara uyar, meslektaşlarıyla, öğrencilerle ve velilerle etkili iletişim kurar. | |||||||||||
| 7 | Uygulama sürecine ilişkin öz-değerlendirme yapar ve dönütler alarak mesleki gelişim alanlarını belirler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 9 | 144 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 7 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 258 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 10 | ||