| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Türkçesine Giriş | SAN 144 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MEHMET MUSTAFA ÖRÜCÜ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Sanat Tarihi Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin öncelikle matbu ve açık el yazısıyla yazılmış Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlıcada matbu ve elyazısı (rika) metinlerin çözümleme teknikleri öğretilmektedir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Türkçesini tanır, mantığını anlar. Okumayı öğrenir. | Tartışma, | |
| 2 | Dil-düşünce-kültür ilişkisini kavrar ve kuralları öğrenir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Varsayımlar üzerinden yorum ve değerlendirme yapar.de | Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Farklı dillerdeki sözcük türetme mantığını anlar, karşılaştırır ve sorgular. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil ve Alfabe Arasındaki Farklar, Dilin Tarihi Süreci, Osmanlı Türkçesi ve Önemi | |
| 2 | Osmanlı Türkçesi Alfabesi, Harekeler, Med-Şedde-Cezm, Bitişen ve Bitişmeyen Harfler | |
| 3 | Alfabe İşaretlerinin Ses Değerleri, Ünlüler ve Ünsüzlerin Yazılışı, Uygulamalar | |
| 4 | Türkçe Kelimelerin Yapısı, Ünlü Uyumları | |
| 5 | Türkçe Ekler ve Eklerin Yazılışındaki Ortak Özellikler | |
| 6 | İsim Çekim Ekleri-Hal Ekleri, İyelik Ekleri, Çokluk Eki, Soru Edatı | |
| 7 | İsim Yapım Ekleri | |
| 8 | Fiil Çekim Ekleri | |
| 9 | Haber Kipleri | |
| 10 | Dilek Kipleri | |
| 11 | Fiil Yapım Ekleri | |
| 12 | Zamirler | |
| 13 | İsim-fiil, Sıfat-fiil, Zarf-fiil | |
| 14 | Sayılar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | ||||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
| 9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
| 10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Türkçesini tanır, mantığını anlar. Okumayı öğrenir. | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | |
| 2 | Dil-düşünce-kültür ilişkisini kavrar ve kuralları öğrenir. | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
| 3 | Varsayımlar üzerinden yorum ve değerlendirme yapar.de | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
| 4 | Farklı dillerdeki sözcük türetme mantığını anlar, karşılaştırır ve sorgular. | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||