| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Kitabeleri | SAN 290 | 4 | 3 + 1 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İREM GÜNDÜZ POLAT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Sanat Tarihi Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere kitabe bilinci kazandırmak Osmanlıca kitabe metinlerini okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlıcada tarihî ve edebî kitabelerdeki el yazısı (rika vb.) metinlerin çözümleme teknikleri öğretilmektedir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler kitabe bilinci kazanır, sanat tarihi bağlamında önemini kavrar. | Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Kitabe ve mezar taşı okuyabilir, anlayabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Yerel tarıh ve biyografi alanında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Anlatım, | |
| 4 | Dinî yapıyı öğrenir, dil-edebiyat, demografik yapı, salgın hastalık ve âfetler hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kitabe ve Osmanlı Kitabeleri | |
| 2 | Kitabelerin Önemi | |
| 3 | Kitabelerdeki Yazı Çeşitleri | |
| 4 | Ebcet ve Kitabelerde Tarih Belirtme, Tarih Türleri | |
| 5 | Kitabelerin Hazırlanışı, Kitabelerde İmza | |
| 6 | Kitabe Okumada Yardımcı Unsurlar | |
| 7 | Rakamlar, Arapça Sayılar, Arapça-Farsça Günler | |
| 8 | Hicrî Aylar, Hicrî Tarihlerde Gün Rumuzları, Rumî Aylar | |
| 9 | Takvimlerin Dönüştürülmesi | |
| 10 | Mezar Taşları | |
| 11 | Çeşmeler | |
| 12 | Camiler | |
| 13 | Medreseler | |
| 14 | Türbeler, Vakfiyeler, Kütüphaneler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
| 9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
| 10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler kitabe bilinci kazanır, sanat tarihi bağlamında önemini kavrar. | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
| 2 | Kitabe ve mezar taşı okuyabilir, anlayabilir. | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 |
| 3 | Yerel tarıh ve biyografi alanında bilgi sahibi olur. | 1 | 4 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
| 4 | Dinî yapıyı öğrenir, dil-edebiyat, demografik yapı, salgın hastalık ve âfetler hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 266 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||