| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Türbe Mimarisi | SAN 450 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Medreseleri Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Hanları |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERKAN ATAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk devletleri tarafından inşa edilmiş türbeleri mimari ve süsleme özellikleri açısından ayrıntılı bir şekilde öğrencilere anlatmak. |
| Dersin İçeriği | Türk devletlerinin tanımı, tarihi coğrafyası ve kurulan ilk Türk devletlerinden itibaren ortaya konan türbe örneklerinin plan tipleri, gelişimi, süsleme özellikleri ve kullanılan malzeme ve teknikler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk Türbe Mimarisi hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türbelerinin plan ve süsleme özelliklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Türk türbelerinin İslam türbe mimarisi içerisindeki yerini kavrar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu hakkında yapılan temel araştırma ve yayınları açıklar | |
| 2 | Türbenin tanımı ve tarihçesi | |
| 3 | Karahanlı dönemi Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 4 | Gazneli dönemi Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 5 | Büyük Selçuklu Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 6 | Büyük Selçuklu Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 7 | Sınav | |
| 8 | Anadolu’da İlk Türbe Örnekleri | |
| 9 | Anadolu Selçuklu Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 10 | Anadolu Selçuklu Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 11 | Beylikler Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 12 | Osmanlı Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 13 | Osmanlı Dönemi Türbe Mimarisi | |
| 14 | Osmanlı Dönemi Türbe Mimarisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Arık, M.O. (1967). Erken devir Anadolu-Türk mimarisinde türbe biçimleri. Anadolu (Anatolia) Önkal, H. (1992). Osmanlı hanedan türbeleri. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Önkal, H. (1996). Anadolu Selçuklu türbeleri, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını. Tuncer, O.C. (1986). Anadolu kümbetleri -1- Selçuklu dönemi, Ankara. Aslanapa, O., Yüzyıllar Boyunca Türk Sanatı (14. Yüzyıl), Ankara, 1997. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
| 9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
| 10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk Türbe Mimarisi hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 2 | Türbelerinin plan ve süsleme özelliklerini tanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 3 | Türk türbelerinin İslam türbe mimarisi içerisindeki yerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 35 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 119 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||