| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Koruma ve Onarım | SAN 406 | 8 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mert AĞAOĞLU |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tarihi çevre ve kültürel varlıkları koruma bilincini geliştirmek, koruma ve onarım çalışmalarının detaylı olarak anlatılması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Koruma düşüncesinin tarihi, taşınır-taşınmaz kültür varlıklarını değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi,eski eserlerin onarımı için yapılan ön çalışmalar ve restorasyon teknikleri, anıtlarda bozulmaya neden olan etkiler, koruma ve onarım mevzuatı, örgütlenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Müdahale ve koruma bilincine sahip olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
| 2 | Koruma düşüncesinin tarihi gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Restitüsyon ve restorasyon proje hazırlama yöntemlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Tarihi bir eserin tahribatına sebep olan etkenleri belirler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 5 | Taşınır-taşınmaz kültür varlıkları için düzenlenen yasaları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Tarihi eserleri analiz edecek bilgiyi edinir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Restorasyon projesi için gerekli sanat tarihi araştırmalarını yapar. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, koruma düşüncesinin tarihi gelişimi, restorasyon kuramları | |
| 2 | Restorasyon kuramları | |
| 3 | Carta del Restauro ve Venedik Tüzüğü | |
| 4 | Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler- yapısal etkenler | |
| 5 | Doğal koşullar, insanların neden olduğu tahribatlar | |
| 6 | Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar | |
| 7 | Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar | |
| 8 | Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Restorasyon teknikleri | |
| 11 | Restorasyon teknikleri | |
| 12 | Restorasyon teknikleri | |
| 13 | Sit kavramı, örnekler, tarihi çevrenin korunması | |
| 14 | Kültür varlıklarının korunması için yapılan düzenlemeler, uygulama hiyerarşisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | AHUNBAY Z., Tarini Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 1996. TUNCER O.C., Rölöve ve Restorasyon, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Müh.Mim. Fakültesi , 1990. STRIKE J., Architecture in Conservation: Managing Development at Historic Cites, London ,1994. KATHPALIA Y.P., Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu, (trc.) Nihal Somer,Ankara: Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, 1990. ERDER C., Our Architectural Heritage, from conciousness to coınservation, UK, 1986. ALSAÇ Ü., Türkiyede Restorasyon, İstanbul: İletişim Yayınları, 1992. KUBAN D., "Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar",Ankara: Vakıflar Dergisi,S.VIII,1970,s.342-343. Rölöve ve Restorasyon Dergisi,Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü. Restorasyon-Konservasyon Arkeoloji ve Sanat Tarihi Yıllığı, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
| 9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
| 10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Müdahale ve koruma bilincine sahip olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
| 2 | Koruma düşüncesinin tarihi gelişimini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||
| 3 | Restitüsyon ve restorasyon proje hazırlama yöntemlerini bilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 4 | Tarihi bir eserin tahribatına sebep olan etkenleri belirler. | 5 | 5 | |||||||||
| 5 | Taşınır-taşınmaz kültür varlıkları için düzenlenen yasaları açıklar. | 5 | 5 | |||||||||
| 6 | Tarihi eserleri analiz edecek bilgiyi edinir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
| 7 | Restorasyon projesi için gerekli sanat tarihi araştırmalarını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||