| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Hat Sanatı | SAN 432 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | TÜRK KİTAP KÜLTÜRÜ VE SANATLARI |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mert AĞAOĞLU |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Hat sanatının tarihi gelişimini, İslam sanatı içindeki yerini ve önemini kavramak. Hat sanatında uygulanan yazı çeşitlerini ve en az bir yazı türünün estetik ve sanatsal özelliklerini tanımak |
| Dersin İçeriği | Türk Hat sanatının ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi, yazı çeşitleri ve kullanım alanları, malzeme ve öğrenim usulleri, Sülüs hattıyla yazı çalışmaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk Hat sanatının tarihsel gelişimini açıklar | Anlatım, | |
| 2 | Yazı çeşitlerini ve kullanım sahalarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Yazı malzemelerini ve bu malzemelerin hazırlama usullerini açıklar | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Türk Hat sanatının ünlü sanatçılarını ve önemli eserlerini tanır | Anlatım, Tartışma, | |
| 5 | Bir yazı çeşidinin estetik ve sanatsal özelliklerini yorumlar | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
| 6 | Hat sanatının diğer geleneksel sanatlarla ilişkisini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Öncesi Hat Sanatı | |
| 2 | Hat Sanatında Osmanlı Dönemi | |
| 3 | Şeyh Hamdullah ve Hat Sanatına Katkıları | |
| 4 | Hafız Osman Ekolü | |
| 5 | Hat Öğreniminde Meşk Usulü ve Meşk Örneklerinin Tanıtımı | |
| 6 | Celî Yazılar ve Çalışma Usülleri | |
| 7 | Ünlü Osmanlı Hattatları | |
| 8 | Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri | |
| 9 | Mimari Süslemede Hat Sanatı | |
| 10 | Yazı Malzemeleri ve Bu Malzemelerin Yapım Usulleri | |
| 11 | Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri | |
| 12 | Sülüs Yazıda İstif ve İstiflerin Özellikleri | |
| 13 | Sülüs Hattının Kullanıldığı Yerler | |
| 14 | Yazma Eserlerin Korunması ve Onarımı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yazır, M.B. (1975): Yazı ve Kalem Güzeli, Ankara. |
| Ders Kaynakları | Serin, M. (2000): Şevki Efendinin Sülüs Nesih Meşk Murakkaı, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | ||||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | ||||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | ||||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | ||||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | ||||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | ||||||
| 7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | ||||||
| 8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
| 9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
| 10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | ||||||
| 11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk Hat sanatının tarihsel gelişimini açıklar | 5 | ||||||||||
| 2 | Yazı çeşitlerini ve kullanım sahalarını tanır | 5 | ||||||||||
| 3 | Yazı malzemelerini ve bu malzemelerin hazırlama usullerini açıklar | 5 | ||||||||||
| 4 | Türk Hat sanatının ünlü sanatçılarını ve önemli eserlerini tanır | 5 | ||||||||||
| 5 | Bir yazı çeşidinin estetik ve sanatsal özelliklerini yorumlar | 5 | 5 | |||||||||
| 6 | Hat sanatının diğer geleneksel sanatlarla ilişkisini değerlendirir | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 7 | 14 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 22 | 22 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||