| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Erken İslam Sanatı | SAN 102 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Erken dönem İslam toplumlarında sanatın gelişimi, çevre kültürlerle etkileşimi ve mimari oluşumda rol oynayan dini siyasi ve toplumsal etmenlerin kavratılması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Erken dönem İslam sanatında yapı türleri, cami mimarisinin gelişimi, plan tipleri, malzeme ve teknik özellikler, diğer dini mimari örnekleri, sivil yapılar, mimariye bağlı süsleme sanatları, İslam sanatının gelişiminde etkileşimler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İnancın sanat eserlerine etkisini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Konu ile iligli araştırmaları ve kaynakları bilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Sanat ve sanatçı sorunsalını irdeler | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Erken dönem İslam mimarisini komşu kültürlerinki ile karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Coğrafi, kültürel ve siyasi etkileri değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Dini ve sivil mimari örnekleri tasvir eder | Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin Kapsamı, Sınırları ve Kaynaklar | |
| 2 | İslamiyet'in Doğuşu ve Peygamber Dönemi | |
| 3 | Dört Halife Dönemi ve İlk İslam Şehirleri | |
| 4 | İslam Sanatının Oluşumu ve Etki Eden Faktörler | |
| 5 | Emevi Devri - Tarih ve Coğrafya | |
| 6 | Emevi Devri Dini Yapıları | |
| 7 | Emevi Devri Profan Yapıları | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Abbasi Devri - Tarih ve Coğrafya | |
| 10 | Abbasi Devri Şehircilik Anlayışı | |
| 11 | Abbasi Devri Dini Yapıları | |
| 12 | Abbasi Devri Profan Yapıları | |
| 13 | Genel Değerlendirme | |
| 14 | Final |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dersin hocası tarafından verilecektir |
| Ders Kaynakları | Ettinghausen, R.- Grabar, O. (1994), The Art and Architecture of Islam 650-1250, London . |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
| 9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
| 10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İnancın sanat eserlerine etkisini tartışır | 5 | 5 | |||||||||
| 2 | Konu ile iligli araştırmaları ve kaynakları bilir | 5 | 5 | |||||||||
| 3 | Sanat ve sanatçı sorunsalını irdeler | 5 | 5 | |||||||||
| 4 | Erken dönem İslam mimarisini komşu kültürlerinki ile karşılaştırır | 5 | 5 | |||||||||
| 5 | Coğrafi, kültürel ve siyasi etkileri değerlendirir | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 6 | Dini ve sivil mimari örnekleri tasvir eder | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 7 | 7 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||