| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ortaçağ İslam Sanatı | SAN 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ELA TAŞ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal Okumuş |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kronolojik olarak Endülüs Emevi, Mağrib (Muvahhit, Murabıt), Nasri, Fatimi, Eyyubi, Memluk dönemleri mimarisi ile çevre kültürlerin karşılaştırmalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | İslam inancını benimsemiş toplumlarda mimari ve görsel sanat ürünlerinin biçim, biçem ve içerik sorunları, sanatçı-hami ilişkileri ve üretim süreçleri,İslam inancının yönlendirdiği kültür ve uygarlığın sanata yansıması, yerel ve komşu kültürlerin sanat gelenekleri ve ifade biçimleriyle ilişkileri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslam sanatı ile ilgili genel bilgi ve tartışmaları, yayınları tanır | Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Kültürel miras ve sanat yapıtlarını koruma bilincini geliştirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, | |
| 3 | İslam toplumlarının kültürel etkinliklerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Tarihi ve coğrafi bağlam içerisinde eserleri değerlendirir | Eğitsel Oyun, | |
| 5 | Sanatçı ile hami ilişkisini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | İslam inancının sanata yansımalarını sorgular |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ortaçağ İslam Sanatına Giriş | |
| 2 | Endülüs Emevi Devleti Tarihi ve Sanatı | |
| 3 | Muluku't Tavaif Devri Tarihi ve Sanatı | |
| 4 | Mağrib (Murabıtlar ve Muvahhidler) Devri Tarihi ve Sanatı | |
| 5 | Nasri (Beni Ahmer) Devri Tarihi ve Sanatı | |
| 6 | Fatımi Devri Tarihi ve Sanatı | |
| 7 | Fatımi Devri Mimarisi | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Eyyubi Devri Tarihi ve Sanatı | |
| 10 | Eyyubi Devri Mimarisi | |
| 11 | Memluk Devri Tarihi ve Sanatı | |
| 12 | Bahri Memlukleri Devri Mimarisi | |
| 13 | Burci Memlukleri Devri Mimarisi | |
| 14 | Final |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dersin hocası tarafından verilecektir |
| Ders Kaynakları | Cahen, Claude (1990). Doğuundan Osmanlı Devletinin Kuruluşuna Kadar İslamiyet (Çev. E. N. Erendor), Ankara Grabar, Oleg (1988). İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | ||||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | ||||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | ||||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | ||||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | ||||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | ||||||
| 7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | ||||||
| 8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
| 9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
| 10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | ||||||
| 11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslam sanatı ile ilgili genel bilgi ve tartışmaları, yayınları tanır | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 2 | Kültürel miras ve sanat yapıtlarını koruma bilincini geliştirir | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 3 | İslam toplumlarının kültürel etkinliklerini açıklayabilir | |||||||||||
| 4 | Tarihi ve coğrafi bağlam içerisinde eserleri değerlendirir | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 5 | Sanatçı ile hami ilişkisini analiz eder | 5 | 5 | |||||||||
| 6 | İslam inancının sanata yansımalarını sorgular | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||