| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilinçli Farkındalık (Mınfulness) | PSK 455 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Dersin bir ön koşulu bulunmamaktadır. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin “anda kalma” becerisini geliştirmeleri, duygu, düşünce ve beden farkındalığı kazanarak öz-şefkat, stres yönetimi ve duygusal düzenleme yetilerini artırmalarıdır. Ayrıca mindfulness’ın psikolojik sağlamlık, travma, stres ve ilişki dinamikleri üzerindeki etkilerini anlamaları hedeflenir. |
| Dersin İçeriği | ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ: Anlatım, tartışma, grup çalışması, bilinçii farkındalık egzersizleri, günlük tutma (mindfulness journal), video analizleri ve vaka tartışmaları, sessizlik ve doğa yürüyüşü uygulamaları
|
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mindfulness kavramının tarihsel, kültürel ve bilimsel temellerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Günlük yaşamda farkındalık uygulamalarını tanımlar ve uygular. | Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Düşünce, duygu ve bedensel farkındalığı artıran pratikleri uygular. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Öz-şefkat ve kabul kavramlarını tanır ve deneyimler. | Proje, | Öz Değerlendirme, Akran Değerlendirme, |
| 5 | Mindfulness temelli yaklaşımların psikoloji alanındaki kullanımını örneklerle açıklar. | Problem Çözme, Mikro Öğretim, | Öz Değerlendirme, |
| 6 | Kendi farkındalık süreçlerini değerlendirir ve kişisel gelişim planı oluşturur. | Benzetişim, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mindfulnessa giriş, tarih, kavramlar | |
| 2 | Anda kalma, bilinçli farkındalık ve otomatik pilot | |
| 3 | Zihin, düşünce ve duygularla ilişki | |
| 4 | Bedensel farkındalık ve duyular | |
| 5 | Nefes farkındalığı ve stres yönetimi | |
| 6 | Öz-şefkat, kabul ve kendine iyi davranma | |
| 7 | Farkındalıkla iletişim: Dinleme, empati ve temas | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Mindfulness ve duygu düzenleme | |
| 10 | Mindfulness temelli yaklaşımlar (MBSR, MBCT vb.) | |
| 11 | Travma ve farkındalık: Sınırlar, güvenli alan yaratmak | |
| 12 | Mindfulness ve ilişkiler: Sevgi dolu farkındalık | |
| 13 | Günlük yaşamda mindfulness: beslenme, hareket, dijital farkındalık | |
| 14 | Final sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | TEMEL TÜRKÇE KAYNAKLAR · Kabat-Zinn, J. (2019). Huzur Neredeyse Oradadır: Günlük Yaşamda Farkındalık Meditasyonu. (Çev. S. A. Akın). Pegasus Yayınları. · Kabat-Zinn, J. (2018). Nereye Gidersen Oradasın: Günlük Yaşamda Farkındalık Meditasyonu. Pegasus Yayınları. · Thich Nhat Hanh (2017). Farkındalık Mucizesi: Meditasyonun Gücü. Dharma Yayınları. · Neff, K. (2020). Kendine Şefkat: Öz Şefkatin Gücü. (Çev. S. Yücel). Sola Yayınları. · Germer, C. K. (2021). Farkındalıkla Öz Şefkatin Yolu. (Çev. N. G. Sezgin). Butik Yayıncılık. · Brach, T. (2021). Radikal Kabulleniş: Kendini Olduğun Gibi Kucaklamak. Butik Yayıncılık. · Yalın, M. (2022). Mindfulness: Bilinçli Farkındalıkla Yaşam. Destek Yayınları. · Demir, M. (2020). Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) Temelli Müdahaleler ve Psikoterapide Kullanımı. Nobel Akademik Yayıncılık. · Tuncay, T. & İl, S. (2017). Farkındalık Temelli Yaklaşımlar ve Sosyal Hizmette Uygulamaları. Nobel Yayıncılık. · Ergün, G. (2021). Mindfulness ile Stres Azaltma ve Yaşam Kalitesi. Beta Yayıncılık. EK KAYNAKLAR VE UYGULAMA KİTAPLARI · Neff, K. & Germer, C. (2022). Öz-Şefkat Çalışma Kitabı: Kendine Karşı Nazik Olmayı Öğren. Butik Yayıncılık. · Hanh, T. N. (2019). Her Adımda Huzur: Günlük Yaşamda Farkındalık. Dharma Yayınları. · Williams, M. & Penman, D. (2019). Farkındalık: Stresi Azaltmanın Sekiz Haftalık Planı. Pegasus Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mindfulness kavramının tarihsel, kültürel ve bilimsel temellerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 2 | Günlük yaşamda farkındalık uygulamalarını tanımlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 3 | Düşünce, duygu ve bedensel farkındalığı artıran pratikleri uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
| 4 | Öz-şefkat ve kabul kavramlarını tanır ve deneyimler. | 5 | |||||||||||
| 5 | Mindfulness temelli yaklaşımların psikoloji alanındaki kullanımını örneklerle açıklar. | 5 | |||||||||||
| 6 | Kendi farkındalık süreçlerini değerlendirir ve kişisel gelişim planı oluşturur. | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ödev | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||