Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Psikolojik Konsültasyon | PSK 426 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Dersin ön ders koşulu bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikologların farklı bireyler, gruplar ve kurumlarla çalışırken kullanabileceği konsültasyon sürecini teorik ve pratik boyutlarıyla tanıtmaktır. Konsültasyonun türleri, aşamaları, etik ilkeleri ve uygulama alanları ele alınarak öğrencilerin profesyonel iş birliği ve sistemik düşünme becerilerinin gelişimi hedeflenir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, psikolojik destek sürecinde kullanılan konsültasyon yaklaşımını kuramsal ve uygulamalı boyutlarıyla ele alır. Konsültasyonun tanımı, kapsamı, temel ilkeleri, tarihsel gelişimi ve kuramsal modelleri üzerinde durulur. Konsültasyonun süpervizyon, yönlendirme ve psikoterapi gibi diğer mesleki süreçlerden farkları tartışılır. İşbirlikçi, uzman ve yönlendirici konsültasyon modelleri incelenir; okul, klinik ve toplumsal bağlamlarda konsültasyon uygulamalarına yer verilir. Ayrıca, kültürel farklılıklar, etik ilkeler, profesyoneller arası iş birliği ve çok disiplinli ekiplerle çalışma gibi konular detaylandırılır. Öğrencilerin vaka temelli uygulamalarla konsültasyon becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Konsültasyonun temel kavramlarını ve kuramsal yaklaşımlarını tanımlar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Konsültasyon ile süpervizyon, psikoterapi ve yönlendirme arasındaki farkları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Konsültasyon sürecinin aşamalarını analiz eder. | Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Farklı konsültasyon türlerini (işbirlikçi, uzman, yönlendirici vb.) örneklerle açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Etik ilkeleri konsültasyon bağlamında değerlendirir. | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Öz Değerlendirme, |
6 | Kurum içi ve kurumlar arası konsültasyon süreçlerini tasarlar. | Öz Değerlendirme, Akran Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | |
7 | Bir vaka üzerinden temel konsültasyon planı oluşturur ve uygular. | Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Konsültasyonun Tanımı, Kapsamı ve Gerekliliği | |
2 | Konsültasyonun Tarihçesi ve Kuramsal Temelleri | |
3 | Konsültasyon Süreci ve Aşamaları | |
4 | Konsültasyon Türleri: Uzman Model, İşbirlikçi Model, Yönlendirici Model | |
5 | Konsültasyon ve Süpervizyon Arasındaki Farklar | |
6 | Okul Temelli Konsültasyon: Uygulamalar ve Örnekler | |
7 | Klinik Ortamda Konsültasyon | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Etik ve Yasal Konular | |
10 | Çok Disiplinli Takımlarda Konsültasyon | |
11 | Kültürel Yeterlilik ve Konsültasyon | |
12 | Vaka Analizi: Konsültasyon Süreci Uygulaması | |
13 | Öğrenci Sunumları ve Rol Oynama Etkinlikleri | |
14 | Final Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Konsültasyonun temel kavramlarını ve kuramsal yaklaşımlarını tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Konsültasyon ile süpervizyon, psikoterapi ve yönlendirme arasındaki farkları açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Konsültasyon sürecinin aşamalarını analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Farklı konsültasyon türlerini (işbirlikçi, uzman, yönlendirici vb.) örneklerle açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Etik ilkeleri konsültasyon bağlamında değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Kurum içi ve kurumlar arası konsültasyon süreçlerini tasarlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
7 | Bir vaka üzerinden temel konsültasyon planı oluşturur ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |