Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Psikolojisi PSK 413 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, çevre ve insan davranışı arasındaki karşılıklı ilişkiyi incelemeyi, fiziksel çevrenin (doğal, yapay) bireylerin duygusal, bilişsel ve sosyal süreçleri üzerindeki etkilerini analiz etmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; evrimin temel mekanizmalarını, alan özgüllüğü, eş seçimi, ebeveyn yatırımı, işbirliği ve çatışma gibi konuların evrimsel açıklamalarını kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre psikolojisinin tanımı, amacı ve kapsamı, Tarihsel gelişimi ve disiplinlerarası doğası (Mimarlık, Coğrafya, Sosyoloji), Temel kavramlar: Yer, Alan, Mahremiyet, Bölgesellik.
2 Ekolojik Psikoloji (Barker'ın Davranış Ayarları kuramı), Uyarıcı Engelleme ve Aşırı Yüklenme Kuramları, Stres ve Baş Etme Modellerinin çevre bağlamında incelenmesi.
3 Çevresel Algı ve bilişsel haritalar (Cognitive Maps), Çevrenin dikkat ve hafıza üzerindeki etkileri, Yer Kimliği (Place Identity) ve Yer Bağlılığı (Place Attachment) kavramları.
4 Çevresel stres faktörleri (Gürültü, kalabalık, hava kirliliği, trafik), Stresin fizyolojik ve psikolojik etkileri, Çevresel zorluklara adaptasyon ve başa çıkma stratejileri.
5 Mahremiyetin tanımı, işlevleri ve yönetimi (Altman'ın modeli), Bölgesellik türleri ve işlevleri (Birincil, ikincil, kamusal), Bölgeselliğin çatışma ve kontrol ile ilişkisi.
6 Kişisel alan kavramı ve ölçümü, Kişisel alanın kültürel farklılıkları, Kalabalık ve Yoğunluk arasındaki ayrım, Kalabalığın psikolojik etkileri.
7 Dikkat Restorasyon Teorisi (ART) (Kaplanlar), Biyofili Hipotezi (Wilson), Yeşil alanların stres azaltıcı ve bilişsel faydaları, Doğaya maruz kalmanın fiziksel ve zihinsel sağlık üzerindeki etkileri.
8 Konut tercihlerinin psikolojik etkileri, Evde mahremiyet ve kontrol, Düşük gelirli konutlarda çevre psikolojisi sorunları, Evsizlik ve çevre psikolojisi.
9 Ofis tasarımlarının (açık plan vs. kapalı ofis) üretkenlik ve etkileşim üzerindeki etkileri, Okul ve derslik tasarımının öğrenme ve davranışa etkileri, Çevresel estetik.
10 Suçu Önleme Yoluyla Çevresel Tasarım (CPTED) prensipleri, Aydınlatma, peyzaj ve mekan düzenlemesinin güvenlik algısı ve suç oranları üzerindeki etkileri.
11 Çevre dostu davranışları etkileyen psikolojik faktörler, Tutum-Davranış boşluğu, Değerler, normlar ve çevresel kaygı, Ekopsikoloji ve insan-doğa ilişkisi.
12 Çevre dostu davranışları teşvik etme stratejileri (Nudging), Bilgilendirme ve geri bildirimin rolü, Sosyal etki ve grup normlarının çevresel davranışa etkisi, Atık yönetimi psikolojisi.
13 Kentsel tasarımın psikolojik boyutu, Yürünebilirlik, toplu taşıma kullanımı ve sosyal etkileşim, Mekan-Yapma (Placemaking) ve topluluk katılımı.
14 İklim değişikliğinin psikolojik etkileri (Eco-Anxiety), Çevresel adalet ve eşitsizlikler, Afet psikolojisi ve çevrenin rolü, Küresel çevre sorunlarına kültürel yaklaşımlar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5