Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bütüncül Terapi PSK 324 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Farklı psikoterapi kuramlarının güçlü yönlerini birleştirerek kişiye özel müdahale planları oluşturmayı öğretmektir. Öğrencilerin kuramları ve teknikleri entelektüel ve pragmatik düzeyde bütünleştirmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği

Bütüncül terapinin tanımı, temel modelleri ve tarihçesi. Kuramların entelektüel, teknik ve kuramsal bütünleşmesiOrtak faktörler ve hasta-terapist ilişkisi. Örnek entegrasyonlar (BDT-Psikodinamik, Varoluşçu-Gestalt). Tedavi planlama ve karar verme süreci.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bütüncül Terapi (Integrative Psychotherapy) Nedir?; Tarihsel Gelişimi; Eklektik (Seçmeci) Yaklaşımdan Farkı; Neden Tek Bir Ekol Yeterli Değildir?
2 Kuramsal Bütünleşme; Ortak Etkenler; Teknik Eklektizm; Asimilatif Bütünleşme (Assimilative Integration).
3 Ortak Etkenler Teorisi (Frank, Lambert); Terapötik İlişki ve İttifak Kurma; Umut, Beklenti ve Şifa Faktörleri.
4 Kuramları Birleştirmenin Zorlukları; Psikodinamik ve Bilişsel-Davranışçı Kavramların Birleşimi; Üst Kuram Oluşturma Denemeleri.
5 Asimilatif Model Nedir? (Terapistin Bir Ana Ekolü Olması); Gestalt, Psikanaliz veya İnsancıl Yaklaşımdan Birini Ana Ekol Olarak Kullanma; Diğer Ekollerden Teknikleri Katma.
6 Vaka Formülasyonunun Önemi; Bütüncül Formülasyon Modelleri; Danışanı Çok Boyutlu Anlama.
7 Multimodal Terapi (Lazarus); BASIC ID'nin Bileşenleri (Behavior, Affect, Sensation, Imagery, Cognition, Interpersonal, Drugs); Teknikleri Danışana Özgü Seçme.
8 Aktarım ve Bilişsel Çarpıtmalar Arasındaki Bağlantı; İçgörü ve Davranış Değişikliğini Aynı Anda Hedefleme; Duygudurum Kaynaklı BDT.
9 Yaşantısal Teknikler (Gözlem, Duygu Odaklılık) ve Aile Sistemleri Teorisi; Bireysel Semptomu İlişkisel Bağlamda Ele Alma.
10 Farklı Bozuklukların Ortak Temel Mekanizmaları (Duygu Düzenlemesi Zorluğu, Mükemmeliyetçilik); Bütüncül Terapide Semptomdan Mekanizmaya Geçiş.
11 Aşamalı Tedavi Planı (Basamaklı Yaklaşım); İlk Aşama (İstikrar ve Güvenlik); Orta Aşama (İçgörü ve Değişim); Son Aşama (Pekiştirme).
12 Depresyon, Kaygı ve Travma Tedavisinde Bütüncül Modellerin Kullanımı; Tekniği Danışanın Gelişimsel Düzeyine Uyarlama.
13 Bütüncül Terapide Kültürel Yetkinlik; Etik İkilemler (Teknik Seçimi, Sınırların Yönetimi); Terapistin Kendi Bütünleşme Modelinin Etiği.
14 Öğrencilerin Kendi Bütüncül Modellerini Sunmaları ve Tartışmaları; Mesleki Gelişim ve Bütüncül Yaklaşımın Geleceği.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6