| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bütüncül Terapi | PSK 324 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Farklı psikoterapi kuramlarının güçlü yönlerini birleştirerek kişiye özel müdahale planları oluşturmayı öğretmektir. Öğrencilerin kuramları ve teknikleri entelektüel ve pragmatik düzeyde bütünleştirmesi amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Bütüncül terapinin tanımı, temel modelleri ve tarihçesi. Kuramların entelektüel, teknik ve kuramsal bütünleşmesi. Ortak faktörler ve hasta-terapist ilişkisi. Örnek entegrasyonlar (BDT-Psikodinamik, Varoluşçu-Gestalt). Tedavi planlama ve karar verme süreci. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bütüncül Terapi (Integrative Psychotherapy) Nedir?; Tarihsel Gelişimi; Eklektik (Seçmeci) Yaklaşımdan Farkı; Neden Tek Bir Ekol Yeterli Değildir? | |
| 2 | Kuramsal Bütünleşme; Ortak Etkenler; Teknik Eklektizm; Asimilatif Bütünleşme (Assimilative Integration). | |
| 3 | Ortak Etkenler Teorisi (Frank, Lambert); Terapötik İlişki ve İttifak Kurma; Umut, Beklenti ve Şifa Faktörleri. | |
| 4 | Kuramları Birleştirmenin Zorlukları; Psikodinamik ve Bilişsel-Davranışçı Kavramların Birleşimi; Üst Kuram Oluşturma Denemeleri. | |
| 5 | Asimilatif Model Nedir? (Terapistin Bir Ana Ekolü Olması); Gestalt, Psikanaliz veya İnsancıl Yaklaşımdan Birini Ana Ekol Olarak Kullanma; Diğer Ekollerden Teknikleri Katma. | |
| 6 | Vaka Formülasyonunun Önemi; Bütüncül Formülasyon Modelleri; Danışanı Çok Boyutlu Anlama. | |
| 7 | Multimodal Terapi (Lazarus); BASIC ID'nin Bileşenleri (Behavior, Affect, Sensation, Imagery, Cognition, Interpersonal, Drugs); Teknikleri Danışana Özgü Seçme. | |
| 8 | Aktarım ve Bilişsel Çarpıtmalar Arasındaki Bağlantı; İçgörü ve Davranış Değişikliğini Aynı Anda Hedefleme; Duygudurum Kaynaklı BDT. | |
| 9 | Yaşantısal Teknikler (Gözlem, Duygu Odaklılık) ve Aile Sistemleri Teorisi; Bireysel Semptomu İlişkisel Bağlamda Ele Alma. | |
| 10 | Farklı Bozuklukların Ortak Temel Mekanizmaları (Duygu Düzenlemesi Zorluğu, Mükemmeliyetçilik); Bütüncül Terapide Semptomdan Mekanizmaya Geçiş. | |
| 11 | Aşamalı Tedavi Planı (Basamaklı Yaklaşım); İlk Aşama (İstikrar ve Güvenlik); Orta Aşama (İçgörü ve Değişim); Son Aşama (Pekiştirme). | |
| 12 | Depresyon, Kaygı ve Travma Tedavisinde Bütüncül Modellerin Kullanımı; Tekniği Danışanın Gelişimsel Düzeyine Uyarlama. | |
| 13 | Bütüncül Terapide Kültürel Yetkinlik; Etik İkilemler (Teknik Seçimi, Sınırların Yönetimi); Terapistin Kendi Bütünleşme Modelinin Etiği. | |
| 14 | Öğrencilerin Kendi Bütüncül Modellerini Sunmaları ve Tartışmaları; Mesleki Gelişim ve Bütüncül Yaklaşımın Geleceği. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | ||||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||