| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Davranış Bilimleri | PSK 327 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bireysel, grupsal ve toplumsal düzeyde insan davranışını bilimsel yöntemlerle incelemektir. Psikoloji, sosyoloji ve antropolojiden yararlanarak davranışın çok boyutlu yapısını anlamayı amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Davranış bilimlerinin tanımı, disiplinlerarası yapısı. Bireysel davranış (algı, motivasyon, kişilik, öğrenme). Grup dinamikleri, sosyal etki, iletişim. Tutumlar, değerler, kültür ve sosyalizasyon süreçleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanım ve Kapsam (Psikoloji, Sosyoloji, Antropoloji); Davranış Bilimlerinin Tarihsel Gelişimi; Davranışın Düzeyleri (Birey, Grup, Toplum) ve Etkileşimleri. | |
| 2 | Bilimsel Yöntemin İlkeleri; Nicel (Anket, Deney) ve Nitel (Görüşme, Gözlem) Araştırma Yaklaşımları; Etik Sorunlar ve Uygulamalar. | |
| 3 | Davranışçı Öğrenme Teorileri (Klasik ve Edimsel Koşullanma); Sosyal Öğrenme Teorisi; Bilişsel Süreçler (Bellek, Problem Çözme, Karar Verme). | |
| 4 | Kişilik Teorileri (Psikodinamik, İnsancıl, Beş Faktör Modeli); Motivasyon Teorileri (İhtiyaç Hiyerarşisi, Başarı Motivasyonu); Duygular ve Davranışa Etkisi. | |
| 5 | Tutumlar ve Tutum Değişimi; Sosyal Etki (Uyum, İtaat, İkna); Gruplar Arası İlişkiler (Önyargı, Ayrımcılık, Stereotipler). | |
| 6 | Temel Sosyolojik Kavramlar (Statü, Rol, Norm, Değer); Toplumsallaşma Süreçleri ve Ajanları (Aile, Okul, Medya); Toplumsal Yapı ve Kurumlar | |
| 7 | Sapma (Deviance) Davranışı ve Teorileri (Yapısal İşlevselcilik, Çatışma Teorisi); Sosyal Kontrol Mekanizmaları; Suç ve Sosyal Düzensizlik. | |
| 8 | Örgüt Yapıları ve Kültürleri; Liderlik Teorileri; İşyerinde Motivasyon ve Verimlilik; Çatışma Yönetimi ve Takım Çalışması. | |
| 9 | Kültür Kavramı ve Özellikleri; Kültürel Görecelik ve Etnosantrizm; Kültürleşme (Acculturation) ve Kimlik. | |
| 10 | Ritüeller ve Semboller; Kültürel Farklılıkların İletişim, Problem Çözme ve Karar Alma Üzerindeki Etkisi; Kültürlerarası Etik Sorunlar. | |
| 11 | İletişim Süreci ve Modelleri; Sözlü ve Sözsüz İletişim; Kitle İletişim Araçları ve Kamuoyu Oluşumu; Çatışma Çözümünde İletişimin Rolü | |
| 12 | Davranışsal Ekonomiye Giriş (Rasyonel Olmayan Kararlar); Tüketici Davranışının Psikolojik ve Sosyolojik Etkenleri; Pazarlama ve İkna Teknikleri. | |
| 13 | Globalleşmenin Birey ve Toplum Üzerindeki Etkileri; Sosyal Değişim Teorileri; Toplumsal Hareketler ve Kolektif Davranış; Gelenek ve Modernite Çatışması. | |
| 14 | Sağlık Davranışları; Çevre Davranışları; Uygulamalı Davranış Bilimleri (Politika Tasarımı, Danışmanlık); Dersin Değerlendirilmesi ve Gelecek Perspektifleri. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | ||||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||