Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Davranış Bilimleri PSK 327 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bireysel, grupsal ve toplumsal düzeyde insan davranışını bilimsel yöntemlerle incelemektir. Psikoloji, sosyoloji ve antropolojiden yararlanarak davranışın çok boyutlu yapısını anlamayı amaçlar.

Dersin İçeriği

Davranış bilimlerinin tanımı, disiplinlerarası yapısı. Bireysel davranış (algı, motivasyon, kişilik, öğrenme). Grup dinamikleri, sosyal etki, iletişimTutumlar, değerler, kültür ve sosyalizasyon süreçleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanım ve Kapsam (Psikoloji, Sosyoloji, Antropoloji); Davranış Bilimlerinin Tarihsel Gelişimi; Davranışın Düzeyleri (Birey, Grup, Toplum) ve Etkileşimleri.
2 Bilimsel Yöntemin İlkeleri; Nicel (Anket, Deney) ve Nitel (Görüşme, Gözlem) Araştırma Yaklaşımları; Etik Sorunlar ve Uygulamalar.
3 Davranışçı Öğrenme Teorileri (Klasik ve Edimsel Koşullanma); Sosyal Öğrenme Teorisi; Bilişsel Süreçler (Bellek, Problem Çözme, Karar Verme).
4 Kişilik Teorileri (Psikodinamik, İnsancıl, Beş Faktör Modeli); Motivasyon Teorileri (İhtiyaç Hiyerarşisi, Başarı Motivasyonu); Duygular ve Davranışa Etkisi.
5 Tutumlar ve Tutum Değişimi; Sosyal Etki (Uyum, İtaat, İkna); Gruplar Arası İlişkiler (Önyargı, Ayrımcılık, Stereotipler).
6 Temel Sosyolojik Kavramlar (Statü, Rol, Norm, Değer); Toplumsallaşma Süreçleri ve Ajanları (Aile, Okul, Medya); Toplumsal Yapı ve Kurumlar
7 Sapma (Deviance) Davranışı ve Teorileri (Yapısal İşlevselcilik, Çatışma Teorisi); Sosyal Kontrol Mekanizmaları; Suç ve Sosyal Düzensizlik.
8 Örgüt Yapıları ve Kültürleri; Liderlik Teorileri; İşyerinde Motivasyon ve Verimlilik; Çatışma Yönetimi ve Takım Çalışması.
9 Kültür Kavramı ve Özellikleri; Kültürel Görecelik ve Etnosantrizm; Kültürleşme (Acculturation) ve Kimlik.
10 Ritüeller ve Semboller; Kültürel Farklılıkların İletişim, Problem Çözme ve Karar Alma Üzerindeki Etkisi; Kültürlerarası Etik Sorunlar.
11 İletişim Süreci ve Modelleri; Sözlü ve Sözsüz İletişim; Kitle İletişim Araçları ve Kamuoyu Oluşumu; Çatışma Çözümünde İletişimin Rolü
12 Davranışsal Ekonomiye Giriş (Rasyonel Olmayan Kararlar); Tüketici Davranışının Psikolojik ve Sosyolojik Etkenleri; Pazarlama ve İkna Teknikleri.
13 Globalleşmenin Birey ve Toplum Üzerindeki Etkileri; Sosyal Değişim Teorileri; Toplumsal Hareketler ve Kolektif Davranış; Gelenek ve Modernite Çatışması.
14 Sağlık Davranışları; Çevre Davranışları; Uygulamalı Davranış Bilimleri (Politika Tasarımı, Danışmanlık); Dersin Değerlendirilmesi ve Gelecek Perspektifleri.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Final 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6