| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Psikolojisi | PSK 202 | 4 | 4 + 0 | 4 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELEK SÜLER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Feyza Öz, Arş. Gör. Ayşe Bahar Duyar |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Hastalık ve sağlık durumunun psikolojik, biyolojik ve sosyal açıdan incelenmesi ve sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesi, hastalıkların ve ilişkili işlev kayıplarının azaltılması ve tedavisi için sağlık psikoloji alt alanının kuram ve pratik uygulamalarının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Sağlık psikolojisinin tarihçesini, sağlık/hastalık/iyi oluş hali gibi temel kavramlarını ve bu disiplinin temel çalışma alanlarını tanıtmak, sağlık psikolojisi disiplinin gelişimine katkı sunan kuramsal bakış açılarının temel önermeleri gözden geçirilecektir. Bu bilgiler ışığında, biyopsikososyal model çerçevesinde, sağlıklılığın korunması ve sürdürülmesi, yaşam kalitesinin artırılması gibi sağlık psikolojisinin temel alanlarında koruyucu ve iyi oluşu artırıcı müdahale-eğitim programlarına yönelik uygulamalar farklı konular ve kronik hastalıklar bağlamında, ele alınacaktır.
|
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık davranışının değişimine yönelik modelleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Stres ve stresle baş etme yöntemlerini tanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Bağımlılık psikolojisini, bağımlılık yapan maddeleri, bağımlılıkla mücadele yöntemlerini tanır | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Ağrı, ağrı yönetimi ve plesebo etkisi ile sık görülen ruhsal hastalıklar ve sık görülen diğer hastalıkları tanır | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Sağlık psikoloji alanındaki temel kavramları tanımlar | Problem Çözme, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sağlık Psikolojisine Giriş | |
| 2 | Sağlık Psikolojisi Kuramlar | |
| 3 | Sağlık Psikolojisi Stres | |
| 4 | Stresle Baş etme | |
| 5 | Kronik ağrı | |
| 6 | Bağımlılıklar I | |
| 7 | Bağımlılıklar II | |
| 8 | Yas süreci, Ruhsal Travma ve Tükenmişlik | |
| 9 | Yas süreci, Ruhsal Travma ve Tükenmişlik | |
| 10 | Sık görülen Ruhsal Bozukluklar | |
| 11 | Sık görülen Ruhsal Bozukluklar | |
| 12 | Sık görülen Tıbbi hastalıklar | |
| 13 | Hasta-hekim İlişkisi | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları için dersin ana kitabı dışında, slaytlar ve pdf dökümanları öğrenci ile paylaşılacaktır. |
| Ders Kaynakları | Ogden, J. (2019). Sağlık psikolojisi (2. Baskı). (G. Dirik, Çev.). Nobel Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık davranışının değişimine yönelik modelleri tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
| 2 | Stres ve stresle baş etme yöntemlerini tanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 |
| 3 | Bağımlılık psikolojisini, bağımlılık yapan maddeleri, bağımlılıkla mücadele yöntemlerini tanır | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 |
| 4 | Ağrı, ağrı yönetimi ve plesebo etkisi ile sık görülen ruhsal hastalıklar ve sık görülen diğer hastalıkları tanır | 4 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 1 | |
| 5 | Sağlık psikoloji alanındaki temel kavramları tanımlar | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 1 | 5 | 2 | 2 | 2 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||