| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Psikolojide Araştırma Yöntemleri II | PSK 209 | 3 | 4 + 0 | 4 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Araştırma yöntemleri I |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. FATİH BAL, |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin psikolojik araştırma sürecinin tüm aşamalarını (araştırma sorusunun belirlenmesi, hipotez oluşturma, veri toplama, analiz, raporlama ve sunum) uygulamalı biçimde öğrenmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırma etiği çerçevesinde veri toplama araçlarını kullanarak, elde ettikleri verileri analiz edecek ve APA 7 standartlarında bilimsel rapor hazırlama becerisi kazanacaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste psikoloji araştırmalarında izlenen bilimsel süreçler uygulamalı olarak ele alınır. Ders içeriği; araştırma problemi ve hipotez geliştirme, değişken tanımlama, örneklem seçimi, veri toplama yöntemleri, SPSS ile veri analizi (betimsel, korelasyonel, t-testi, ANOVA, regresyon), etik ilkelere uygun rapor yazımı ve bilimsel sunum tekniklerini kapsar. Dönem boyunca öğrenciler kendi küçük ölçekli araştırma projelerini tasarlayıp yürütürler. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Psikolojik araştırma raporunun temel bölümlerini (başlık, özet, giriş, yöntem, bulgular, tartışma, sonuç) tanımlar ve ayırt eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Akademik bir araştırma için uygun başlık seçme, özet yazma ve literatürü bilimsel biçimde organize etme becerisi kazanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Bilimsel araştırma yöntemlerini (nicel ve nitel) uygulamalı olarak planlar ve veri toplama süreçlerini yürütür. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 4 | Bulguların istatistiksel analizini yapar, verileri tablo ve grafiklerle APA 7 standartlarına uygun biçimde raporlar. | ||
| 5 | Tartışma, sonuç ve öneriler bölümlerini, araştırmanın bulgularına dayalı biçimde eleştirel düşünme becerisiyle yazar. | ||
| 6 | Bilimsel bir raporun biçimsel unsurlarını (kaynakça, ekler, format) APA 7 kurallarına uygun biçimde düzenler. | ||
| 7 | Araştırma sürecinin tamamını (konu seçiminden raporlamaya kadar) bağımsız veya ekip çalışması içinde yürütebilir. | ||
| 8 | Psikoloji alanında yapılmış araştırmaları yöntem, bulgu ve tartışma yönünden eleştirel biçimde değerlendirir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Başlık seçimi | |
| 2 | Özet nasıl yazılır? | |
| 3 | Literatür nasıl yazılır? | |
| 4 | Yöntem nasıl yazılır? | |
| 5 | Bulgular nasıl yazılır? | |
| 6 | Tartışma nasıl yazılır? | |
| 7 | Sonuç nasıl yazılır? | |
| 8 | Öneriler nasıl yazılır? | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Kaynakça nasıl yazılır? | |
| 11 | Format | |
| 12 | Ekler | |
| 13 | Raporlaştırma | |
| 14 | Raporlaştırma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler, Prof. Dr. Niyazi Karasar, Nobel Akademik Yayıncılık
Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık
Psikologlar İçin SPSS Uygulamaları ve Araştırma Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Psikolojik araştırma raporunun temel bölümlerini (başlık, özet, giriş, yöntem, bulgular, tartışma, sonuç) tanımlar ve ayırt eder. | ||||||||||||
| 2 | Akademik bir araştırma için uygun başlık seçme, özet yazma ve literatürü bilimsel biçimde organize etme becerisi kazanır. | 2 | |||||||||||
| 3 | Bilimsel araştırma yöntemlerini (nicel ve nitel) uygulamalı olarak planlar ve veri toplama süreçlerini yürütür. | 5 | |||||||||||
| 4 | Bulguların istatistiksel analizini yapar, verileri tablo ve grafiklerle APA 7 standartlarına uygun biçimde raporlar. | 5 | |||||||||||
| 5 | Tartışma, sonuç ve öneriler bölümlerini, araştırmanın bulgularına dayalı biçimde eleştirel düşünme becerisiyle yazar. | 5 | |||||||||||
| 6 | Bilimsel bir raporun biçimsel unsurlarını (kaynakça, ekler, format) APA 7 kurallarına uygun biçimde düzenler. | 5 | |||||||||||
| 7 | Araştırma sürecinin tamamını (konu seçiminden raporlamaya kadar) bağımsız veya ekip çalışması içinde yürütebilir. | 5 | |||||||||||
| 8 | Psikoloji alanında yapılmış araştırmaları yöntem, bulgu ve tartışma yönünden eleştirel biçimde değerlendirir. | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 2 | 4 | 8 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 110 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||