| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Psikolojide İstatistik I | PSK 105 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞEVKET GÜR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞEVKET GÜR, |
| Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Emre Gürkan, Ar. Gör. Feyza Öz |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin sayısal verilerle düşünmesine ve sayıların arkasında yatanları anlayarak yorumlamasına yardımcı olmak |
| Dersin İçeriği | Veri analiz etme yöntemilerini, sayısal verileri inceleyen kuram ve teknikleri, iktisadi endeksleri, ekonomik seri ve parametrelerinin yorumlanması, olasılık dağılımlarının tanıtılmasını ve bu bilgilerin iktisat, işletme gibi alanlarda kullanılmasını kapsar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İstatistik Kavramı ve Tanımı | Anlatım, | |
| 2 | İstatistiğin Amacı ve Temel Kavramlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Veri Türleri, Sunumu ve Ölçümleri | Anlatım, Tartışma, | |
| 4 | Merkezi Eğilim Ölçüleri- Hassas Ortalamalar | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Aritmetik Ortalama, Kareli Ortalama | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Geometrik Ortalama, Harmonik Ortalama | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Merkezi Eğilim Ölçüleri-Hassas Olmayan Ortalamalar | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | Mod (Tepe Değer) ve Medyan (Ortanca) | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 9 | Merkezi Dağılım Ölçüleri: Değişim Aralığı, Çeyrek Ayrılış | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 10 | Kantiller: Kartil, Desil, Persantil, Varyans ve Standart Sapma | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 11 | Çarpıklık ve Basıklık, Asimetri | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 12 | Eğilim Ölçüleri ve Kartillerle Asimetri, Değişim Katsayısı | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 13 | İndeksler: Basit ve Bileşik İndeksler | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 14 | İndekslerde baz dönemin değiştirilmesi | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 15 | Kesikli Değişken Dağılımlarına Giriş | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İstatistik Kavramı ve Tanımı | |
| 2 | İstatistiğin Amacı ve Temel Kavramlar | |
| 3 | Veri Türleri, Sunumu ve Ölçümleri | |
| 4 | Merkezi Eğilim Ölçüleri- Hassas Ortalamalar | |
| 5 | Aritmetik Ortalama, Kareli Ortalama | |
| 6 | Geometrik Ortalama, Harmonik Ortalama | |
| 7 | Merkezi Eğilim Ölçüleri-Hassas Olmayan Ortalamalar | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Merkezi Dağılım Ölçüleri: Değişim Aralığı, Çeyrek Ayrılış | |
| 10 | Kantiller: Kartil, Desil, Persantil, Varyans ve Standart Sapma | |
| 11 | Çarpıklık ve Basıklık, Asimetri | |
| 12 | Eğilim Ölçüleri ve Kartillerle Asimetri, Değişim Katsayısı | |
| 13 | İndeksler: Basit ve Bileşik İndeksler | |
| 14 | İndekslerde baz dönemin değiştirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim Üyesinin Ders Notları |
| Ders Kaynakları | Newbold, Paul, İktisatçılar ve İşletmeciler için İstatistik, Literatür yayınları, 2005 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İstatistik Kavramı ve Tanımı | ||||||||||||
| 2 | İstatistiğin Amacı ve Temel Kavramlar | ||||||||||||
| 3 | Veri Türleri, Sunumu ve Ölçümleri | ||||||||||||
| 4 | Merkezi Eğilim Ölçüleri- Hassas Ortalamalar | ||||||||||||
| 5 | Aritmetik Ortalama, Kareli Ortalama | ||||||||||||
| 6 | Geometrik Ortalama, Harmonik Ortalama | ||||||||||||
| 7 | Merkezi Eğilim Ölçüleri-Hassas Olmayan Ortalamalar | ||||||||||||
| 8 | Mod (Tepe Değer) ve Medyan (Ortanca) | ||||||||||||
| 9 | Merkezi Dağılım Ölçüleri: Değişim Aralığı, Çeyrek Ayrılış | ||||||||||||
| 10 | Kantiller: Kartil, Desil, Persantil, Varyans ve Standart Sapma | ||||||||||||
| 11 | Çarpıklık ve Basıklık, Asimetri | ||||||||||||
| 12 | Eğilim Ölçüleri ve Kartillerle Asimetri, Değişim Katsayısı | ||||||||||||
| 13 | İndeksler: Basit ve Bileşik İndeksler | ||||||||||||
| 14 | İndekslerde baz dönemin değiştirilmesi | ||||||||||||
| 15 | Kesikli Değişken Dağılımlarına Giriş |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||