| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ahlak Felsefesi | FEL 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; ahlak felsefesinin temel kavramlarını ve tarihsel süreçteki kuramsal dönüşümlerini eleştirel bir perspektifle incelemektir. Antik Yunan’daki 'erdem' ve 'mutluluk' (eudaimonia) odaklı yaklaşımlardan başlayarak, Erken Modern dönemde Locke ve Hume’un ampirist ahlak kuramlarını, arzunun ve istencin rolünü analiz etmeyi hedefler. Dersin sonunda öğrencinin, Kantçı ödev etiğinin evrensel ilkeleri ile ampirist ahlakın duygulanımcı temellerini karşılaştırabilmesi ve özgürlük, yasa, istisnasız ahlaki buyruklar (kategorik imperatif) gibi kavramlar üzerinden özgün felsefi çıkarımlar yapabilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Ahlak felsefesinin tanımı ve temel problematikleri; Aristotelesçi erdem etiği bağlamında karakter erdemleri ve entelektüel erdemler. John Locke’un ahlak psikolojisi; istenç, kaygı ve eylemin askıya alınması süreçleri üzerinden özgürlük ve serbestlik (freedom vs. liberty) ayrımı. David Hume’da ahlakın duygusal temelleri, doğal ve yapay erdemler arasındaki farklar. Kant’ın eleştirel felsefesinde ahlakın rasyonel zemini; maksimler, evrensel yasa tasarımı, kategorik imperatif ve ahlaki failin özsaygısı. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ahlak Felsefesi literatürünü öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Temel Kavramların tarihi gelişimini takip edecek düzeye gelir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Ahlak Kuramlarının Güncel meselelerle ilgisini kurabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Türkçe ahlak terimlerinin orijinal biçimlerini tanır ve öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ahlak Felsefesi Nedir? | |
| 2 | Ahlak Kuramları | |
| 3 | Ahlak Felsefesinin Temel Kavramları | |
| 4 | Aristoteles ve Erdem Etiği | |
| 5 | Eudamonia ve Phronesis -Karakter Erdemleri ve Entelektüel Erdemler | |
| 6 | John Locke ve Empirisizmin Ahlak Anlayışı | |
| 7 | İstenç (Will) ve Kaygı (Uneasiness) | |
| 8 | Düşünme- Askıya Alma (Suspending) ve Arzu (Desire) | |
| 9 | Özgürlüğün İki Anlamı (Freedom ve Liberty) | |
| 10 | David Hume ve Ahlakın Kaynağı Problemi | |
| 11 | Doğal Erdemler ve Yapay Erdemler | |
| 12 | Kant ve Ödev Etiği | |
| 13 | Maxim ve Yasa | |
| 14 | Kategorik İmperatif ve Özsaygı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
| 2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
| 3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
| 4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
| 5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
| 6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
| 7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
| 8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
| 9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | X | |||||
| 11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ahlak Felsefesi literatürünü öğrenir. | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
| 2 | Temel Kavramların tarihi gelişimini takip edecek düzeye gelir. | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
| 3 | Ahlak Kuramlarının Güncel meselelerle ilgisini kurabilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 |
| 4 | Türkçe ahlak terimlerinin orijinal biçimlerini tanır ve öğrenir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||