| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Tarihi | FEL 109 | 1 | 4 + 0 | 4 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MÜKERREM BEDİZEL AYDIN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MÜKERREM BEDİZEL AYDIN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin ilkçağ uygarlıklarından başlayarak günümüze değin bilimin serüvenini öğrenmeleri |
| Dersin İçeriği | Bilim nedir? Tarih ve felsefeyle ilişkisi nedir? İlkçağ uygarlıklarından başlayarak günümüze gelinceye kadar bilimin gelişme süreci |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, tarih ve felsefe ilişkisini kurabilir. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 2 | Bilimin tarihsel serüveniyle birlikte düşüncenin gelişimini takip edebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Bilim felsefesi alanına sağlam bir zemin oluşturur. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Felsefe dışı bir alandan yararlanmış olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, | |
| 6 | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, | |
| 7 | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim nedir? Tarih ve felsefeyle olan ilişkisi. Bir disiplin olarak bilim tarihi. Bilimin kaynakları. Prehistorik dönemde bilim | |
| 2 | İlkçağ uygarlıklarında (Mısır, Mezopotamya, Hint ve Çin) bilim | |
| 3 | İlkçağ uygarlıklarında (Mısır, Mezopotamya, Hint ve Çin) bilim | |
| 4 | Antik Yunanda bilim (Helenik dönem) | |
| 5 | Antik Yunanda bilim (Helenik dönem) | |
| 6 | Antik Yunanda bilim (Helenistik dönem) | |
| 7 | Antik Yunanda (Helenistik dönem) ve Romada bilim | |
| 8 | Ortaçağ İslam bilimi | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Ortaçağ İslam bilimi | |
| 11 | Ortaçağ batı bilimi | |
| 12 | Ortaçağ batı bilimi | |
| 13 | Rönesans ve Bilim Devrimi | |
| 14 | Modern Bilim |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Colin Ronan: Bilim Tarihi; Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi.Çev.:E.İhsanoğlu-F.Günergun.TÜBİTAK Yay.,Ankara,2003 |
| Ders Kaynakları | S. Tekeli, E. Kahya; Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yay. Dağ., Ankara, 2001. C. Yıldırım; Bilim Tarihi, 4. bs., Remzi Kitabevi, İstanbul, 1994. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | ||||||
| 2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | ||||||
| 3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | ||||||
| 4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | ||||||
| 5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | ||||||
| 6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | ||||||
| 7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | ||||||
| 8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | ||||||
| 9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | ||||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
| 11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, tarih ve felsefe ilişkisini kurabilir. | |||||||||||
| 2 | Bilimin tarihsel serüveniyle birlikte düşüncenin gelişimini takip edebilir. | |||||||||||
| 3 | Bilim felsefesi alanına sağlam bir zemin oluşturur. | |||||||||||
| 4 | Felsefe dışı bir alandan yararlanmış olur. | |||||||||||
| 5 | ||||||||||||
| 6 | ||||||||||||
| 7 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||