| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyolojiye Giriş | SOS 109 | 1 | 4 + 0 | 4 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BURÇE ORHAN |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. BURÇE ORHAN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu derste sosyolojinin temel kavramlarının açıklanması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Sosyolojinin tanımı, alanı, diğer bilimlerle ilişkisi, geçmişten günümüze farklı toplumsal yapıların analizi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyolojinin temel kavramlarını kullanabilir. | Anlatım, | |
| 2 | Felsefeyi sosyoloji alanından ayırt edebilme becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Sosyal araştırmalar ve etik ilişkisini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Felsefe dışındaki sosyal bilim alanlarından faydalanabilme becerisi kazanır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Doğa bilimleri ile sosyal bilimleri birbirinden ayıran nesne ve yöntem farklılıklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyoloji nedir? | |
| 2 | Birey ve toplum | |
| 3 | Sosyoloji ve diğer sosyal bilimlerle ilişkisi | |
| 4 | Sosyal düşüncenin menşei | |
| 5 | Sosyolojinin Başlangıcı | |
| 6 | Bilgi, araştırma ve sosyoloji | |
| 7 | Sosyal araştırmalar ve etik | |
| 8 | Kültür | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Sosyalleşme | |
| 11 | Sosyal etkileşim | |
| 12 | Sosyal gruplar ve organizasyon | |
| 13 | Sosyal değişme | |
| 14 | Kurumlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] FICHTER, Joseph, Sosyoloji Nedir, (Çev. Nilgün Çelebi), Yeni Zamanlar Dağıtım, 2001. |
| Ders Kaynakları | [2] BOTTOMORE, T., Toplumbilim, (Çev. Ünsal Oskay), Beta Yayınları, İstanbul, 2000. [3] BOZKURT, Veysel, Değişen dünyada sosyoloji, Alfa yayınları, İstanbul, 2004. [4] BAUMMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000. [5] ARON, Raymond, Sosyolojik Düşüncenin Evreleri (Çev: Korkmaz Alemdar), Bilgi Yayınevi, İstanbul, 1989. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | ||||||
| 2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | ||||||
| 3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | ||||||
| 4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | ||||||
| 5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | ||||||
| 6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | ||||||
| 7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | ||||||
| 8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | ||||||
| 9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | ||||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
| 11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyolojinin temel kavramlarını kullanabilir. | |||||||||||
| 2 | Felsefeyi sosyoloji alanından ayırt edebilme becerisi kazanır. | |||||||||||
| 3 | Sosyal araştırmalar ve etik ilişkisini tartışır. | |||||||||||
| 4 | Felsefe dışındaki sosyal bilim alanlarından faydalanabilme becerisi kazanır. | |||||||||||
| 5 | Doğa bilimleri ile sosyal bilimleri birbirinden ayıran nesne ve yöntem farklılıklarını tanır. | |||||||||||
| 6 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 111 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||