| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Şifrelemeye Giriş | MAT 364 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Lineer Cebir ve Cebir derslerinin alınmış olması tavsiye edilir |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT GÜZELTEPE |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Matematik Bölümü Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilginin saklanması ve güvenli haberleşme gittikçe günümüzde önem kazanmaktadır. Cebir derslerinin pratik uygulamalarını içeren bu derste öğrencilerin teorik bilgilerini güncel hayata taşıyabilmesi hedeflenmektedir |
| Dersin İçeriği | Cebirsel yapılar, Şifreleme Teknikleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sonlu cebirsel yapıları tanımlar. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Cebirsel yapıları günlük problemlere uygular. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Şifrelemenin tarihçesini açıklar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Şifreleme tekniklerini tanımlar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Bilgileri, şifreleme tekniklerini kullanarak şifreler. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Bilginin transferinde ve depolanmasında bilgiyi korumak için şifreleme tekniklerini uygular. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Temel özellikler | |
| 3 | Şifrelemenin tarihçesi | |
| 4 | Kriptolojinin çalışma sistemi | |
| 5 | Öteleme şifrelemesi | |
| 6 | Afin şifrelemesi | |
| 7 | Afin şifrelemesi | |
| 8 | Vigenere şifrelemesi | |
| 9 | Vigenere şifrelemesi | |
| 10 | Hill şifrelemesi | |
| 11 | Permütasyon şifrelemesi | |
| 12 | Permütasyon şifrelemesi | |
| 13 | RSA şifreleme sistemi | |
| 14 | RSA şifreleme sistemi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Wade Trappe, Lawrence C. Washington, Introduction to cryptography with Coding Theory, Prentice Hall 2001 |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
| 2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
| 3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | ||||||
| 4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
| 5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | ||||||
| 6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | ||||||
| 7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | ||||||
| 8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sonlu cebirsel yapıları tanımlar. | ||||||||
| 2 | Cebirsel yapıları günlük problemlere uygular. | ||||||||
| 3 | Şifrelemenin tarihçesini açıklar. | ||||||||
| 4 | Şifreleme tekniklerini tanımlar. | ||||||||
| 5 | Bilgileri, şifreleme tekniklerini kullanarak şifreler. | ||||||||
| 6 | Bilginin transferinde ve depolanmasında bilgiyi korumak için şifreleme tekniklerini uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||