| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sayısal Analiz | MAT 309 | 5 | 3 + 1 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Analiz ve Lineer Cebir, Diferansiyel Denklemler I derslerinin alınmış olması tavsiye edilir |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT SARDUVAN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MURAT SARDUVAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Kesikli yapıların davranışlarını incelemek, matematik bir baza oturtmaktır. Hata analizi, non-lineer denklemler, sonlu farklar, fark denklemleri, Enterpolasyon, regrasyon, Sayısal türev-sayısal integrasyon, Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri, Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümleri, Cebirsel Denklem Sistemleri ve çözümleri konusunda teorik ve uygulamalı bilgiler edinmek. |
| Dersin İçeriği | Kesikli yapıların davranışları. Hata analizi, non-lineer denklemler, sonlu farklar, fark denklemleri, Enterpolasyon, regrasyon, Sayısal türev-sayısal integrasyon, Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri, Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümleri, Cebirsel Denklem Sistemleri ve çözümleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kesikli yapıların davranışlarını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Hata analizini sınıflandırır ve inceler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Non-lineer denklemleri irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Non-lineer denklem sistemlerini irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Sonlu farklar ve özelliklerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Fark denklemleri ve çözüm yöntemlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Enterpolasyon ile ilgili yöntemleri irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | Regrasyonla ilgili yöntemleri irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 9 | Sayısal türev-sayısal integrasyon la ilgili yöntemleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 10 | Diferansiyel denklemler ve denklem sistemlerinin sayısal çözümlerini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 11 | Cebirsel denklem sistemleri ve çözümlerini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 12 | |||
| 13 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kesikli yapıların davranışlarını incelenmesi | [1] Sayfa 1-4 |
| 2 | Hata analizi | [1] Sayfa 4-13 |
| 3 | Non-lineer denklemlerin çözüm yöntemleri | [1] Sayfa 14-16 |
| 4 | Sonlu farklar, fark denklemleri ve çözüm yöntemleri | [1] Sayfa 17-33 |
| 5 | Enterpolasyon ve enterpolasyon türleri | [1] Sayfa 33-36 |
| 6 | Regrasyonla ilgili yöntemlerin irdelenmesi | [1] Sayfa 37-40 |
| 7 | Sayısal türev | [1] Sayfa 40-49 |
| 8 | Sonlu farkların sayısal türevlerde kullanımı | [1] Sayfa 50-51 |
| 9 | Yüksek Mertebeden Sayısal türevleri | [1] Sayfa 51-54 |
| 10 | Sayısal integrasyonla ilgili yöntemler | [1] Sayfa 54-57 |
| 11 | Diferansiyel Denklemlerin sayısal çözümleri | [1] Sayfa 57-64 |
| 12 | Sınır-Değer Problemleri ve sayısal çözümleri | [1] Sayfa 64-67 |
| 13 | Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümleri | [1] Sayfa 67-76 |
| 14 | Cebirsel Denklem Sistemleri ve çözümleri | [1] Sayfa 76-89 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. TÜRKER Eyüp Sabri, Bilgisayar Uygulamalı SAYISAL ANALİZ Yöntemleri, ADAPAZARI, 1997. |
| Ders Kaynakları | 1. TAPRAMAZ Recep, Sayısal Çözümleme, İstanbul, 2002 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
| 2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
| 3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
| 4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | X | |||||
| 7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | X | |||||
| 8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kesikli yapıların davranışlarını inceler. | 3 | 3 | 2 | 2 | 0 | 2 | 3 | 3 | 4 |
| 2 | Hata analizini sınıflandırır ve inceler. | |||||||||
| 3 | Non-lineer denklemleri irdeler. | |||||||||
| 4 | Non-lineer denklem sistemlerini irdeler. | |||||||||
| 5 | Sonlu farklar ve özelliklerini öğrenir. | |||||||||
| 6 | Fark denklemleri ve çözüm yöntemlerini öğrenir. | |||||||||
| 7 | Enterpolasyon ile ilgili yöntemleri irdeler. | |||||||||
| 8 | Regrasyonla ilgili yöntemleri irdeler. | |||||||||
| 9 | Sayısal türev-sayısal integrasyon la ilgili yöntemleri öğrenir. | |||||||||
| 10 | Diferansiyel denklemler ve denklem sistemlerinin sayısal çözümlerini inceler. | |||||||||
| 11 | Cebirsel denklem sistemleri ve çözümlerini inceler. | |||||||||
| 12 | ||||||||||
| 13 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||