| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Optimizasyon | MAT 253 | 3 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT SARDUVAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Uygulamalı matematik ana bilim dalı araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yöneylem araştırması yöntemlerini incelemektir. |
| Dersin İçeriği |
Matematiksel Yöneylem araştırması modelleri, |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yöneylem araştırması yöntemlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Doğrusal Programlama problemini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Doğrusal Programlama problemini oluşturabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Doğrusal Programlama problemini inşa eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Oluşturulan problemin çözümünü araştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Çözümün optimum oluşunu denetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Optimimum çözümlerin varlığını araştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | Problemin matematiksel oluşumunu ve bunun çözümünü inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 9 | Oluşturduğu problemin farklı çözümlerini aynı anda yapar ve karşılaştırır. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Matematiksel Yöneylem araştırması modelleri | |
| 2 | Doğrusal Programlama Probleminin kurulması | |
| 3 | Grafik çözüm | |
| 4 | Grafik çözümde duyarlılık analizi | |
| 5 | Analitik çözüm | |
| 6 | Uygun çözüm alanının irdelenmesi | |
| 7 | Belli başlı Doğrusal Programlama Problemlerinin analizi | |
| 8 | Simpleks yöntem | |
| 9 | Arasınav | |
| 10 | Simpleks algoritma | |
| 11 | Simpleks yöntem uygulamalarında karşılaşılan özel durumlar | |
| 12 | Dualite ve duyarlılık analizi, dualitenin ekonomik yorumu | |
| 13 | Dual simpleks yöntem | |
| 14 | Primal- dual hesaplamaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
[1] İmdat Kara, Doğrusal ProgramlamaBilim Teknik yayınevi.1991 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
| 2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
| 3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
| 4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | X | |||||
| 7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | X | |||||
| 8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yöneylem araştırması yöntemlerini tanır. | 4 | 4 | 3 | ||||||
| 2 | Doğrusal Programlama problemini tanır. | 4 | 4 | 5 | ||||||
| 3 | Doğrusal Programlama problemini oluşturabilmek | 3 | 4 | 5 | ||||||
| 4 | Doğrusal Programlama problemini inşa eder. | 3 | 5 | |||||||
| 5 | Oluşturulan problemin çözümünü araştırır. | 1 | 3 | 5 | ||||||
| 6 | Çözümün optimum oluşunu denetler. | 5 | ||||||||
| 7 | Optimimum çözümlerin varlığını araştırır. | 2 | 5 | 2 | ||||||
| 8 | Problemin matematiksel oluşumunu ve bunun çözümünü inceler. | 5 | 5 | 5 | ||||||
| 9 | Oluşturduğu problemin farklı çözümlerini aynı anda yapar ve karşılaştırır. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 131 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||