| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Matematik Felsefesi | MAT 458 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYNUR ŞAHİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Matematik Bölümü araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Matematik nedir ? sorusuna cevap aramak, Matematik ile Felsefe arasındaki bağlantıyı araştırmak, Matematik felsefesine tarihi bir bakış, felsefe düşünce akımlarında Matematiğin yerinin bulunması . |
| Dersin İçeriği | Matematik ile Felsefe arasındaki bağlantıyı araştırmak. Matematik felsefesine tarihi bir bakış, felsefe düşünce akımlarında Matematiğin yerinin bulunması , Matematiği sanatı, . |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Matematik ve felsefe arasındaki ilişkiyi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Matematiksel bilginin oluşumunu belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Tarihsel olarak Matematik ve Matematik Felsefesini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Matematiği sanat olarak yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Matematik keşfedilmiş midir? Yoksa icat mı edilmiştir? gibi soruları yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Felsefe düşünce akımlarında matematiğin yerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Felsefe açısından matematik tanımları | |
| 2 | Matematik ve felsefe arasındaki ilişki | |
| 3 | Matematik bilginin oluşumu | |
| 4 | Matematik Felsefesine tarihi bir bakış | |
| 5 | Bilim felsefesi, bilim tarihi ve matematik | |
| 6 | Matematik felsefesindeki düşünce akımları | |
| 7 | Biçimcilik, Sezgicilik | |
| 8 | Platonculuk, Mantıkcılık | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Matematiksel kavramların gerçekliği | |
| 11 | Matematiğin temel ilkeleri | |
| 12 | Matematiğin diğer bilimlerle ilgisi ve farklı yönleri | |
| 13 | Matematiğin güzelliği | |
| 14 | Matematik keşfedilmiş midir? İcat mı edilmiştir? |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Gür, Bekir S.; Matematik Felsefesi, Kadim Yayınları, 2004. |
| Ders Kaynakları | [2] Yıldırım, C.; Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, 2019. [3]http://www.alieskici.com/matematik/matematik_felsefesi.htm |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | X | |||||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
| 2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
| 3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
| 4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
| 5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | ||||||
| 6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | X | |||||
| 7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | ||||||
| 8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Matematik ve felsefe arasındaki ilişkiyi kurar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||||
| 2 | Matematiksel bilginin oluşumunu belirler. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||||
| 3 | Tarihsel olarak Matematik ve Matematik Felsefesini değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||||
| 4 | Matematiği sanat olarak yorumlar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||||
| 5 | Matematik keşfedilmiş midir? Yoksa icat mı edilmiştir? gibi soruları yorumlar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||||
| 6 | Felsefe düşünce akımlarında matematiğin yerini belirler. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 35 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||