Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fraktal Geometri | MAT 354 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fraktal geometriye ilişkin temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Fraktal inşa ve analiz edebilir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Fraktalları örnekler. | Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, | |
4 | Fraktal örneklerinin 2 boyutlu Öklid uzayında alt cümleleri olduğunu gösterir. | Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama, | |
5 | Doğadaki nesnelerin karakteristik özeliklerini, değişmeyen yapısını tanır. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Doğadaki nesneleri fraktal geometri ile ilişklendirir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Doğadaki nesneleri matematik yönünden değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fraktal ve Tarihçesi | [1] Sayfa 1-3 |
2 | Bilinen Fraktal örnekleri, Sierpinski, Koch Kartanesi, Ters Kartanesi | [1] Sayfa 3-13 |
3 | Çokgen ve çember fraktallar, Uzay dolduran eğriler, Tarihi park fraktalı | [1] Sayfa 14-19 |
4 | Düzlemde dönüşümler I, ölçekler, yansımalar ötelemeler, küçültmeler | [1] Sayfa 20-27 |
5 | Fraktallarda k endine benzerlik, Bazı özel fraktallarda boyut, Kesirsel boyut, Koch eğrisi ve boyutunun hesabı | [1] Sayfa 27-34 |
6 | Minkowski fraktalının boyutu, Hausdorff boyutu, | [1] Sayfa 34-36 |
7 | Bir fraktal eğrinin uzunluğu, kutu sayma metodu ile boyut, | [1] Sayfa 36-54 |
8 | Benzerlik boyutu, Moran Denklemi | [1] Sayfa 55-63 |
9 | Bazı uygulamalar ve ara sınav | |
10 | Fraktallara ait doğadaki uygulamalar I, insan vücudu | [1] Sayfa 65-66 |
11 | Fraktallara ait doğadaki uygulamalar II, bitkiler | [1] Sayfa 67-68 |
12 | Fraktallara ait doğadaki uygulamalar III, galaksiler, Saturn´un halkaları | [1] Sayfa 68-71 |
13 | Fraktallara ait doğadaki uygulamalar IV, nüfus artması, dinamik sistemler | [1] Sayfa 74-94 |
14 | Fraktallara ait doğadaki uygulamalar IV, nüfus artması, bulutlar | [1] Sayfa 94-95 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Hacısalihoğlu, H. Hilmi N. YAZ, Fraktal Geometri, Ankara Universitesi, 2004. [2] Edgar, G. Ölçüm, Topoloji ve Fraktal geometri, Çeviri, Ankara, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | X | |||||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | X | |||||
6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | X | |||||
7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fraktal geometriye ilişkin temel kavramları tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 |
2 | Fraktal inşa ve analiz edebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 |
3 | Fraktalları örnekler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 |
4 | Fraktal örneklerinin 2 boyutlu Öklid uzayında alt cümleleri olduğunu gösterir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 |
5 | Doğadaki nesnelerin karakteristik özeliklerini, değişmeyen yapısını tanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 |
6 | Doğadaki nesneleri fraktal geometri ile ilişklendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 |
7 | Doğadaki nesneleri matematik yönünden değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 7 | 14 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,44 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |