| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Enstrümental Analiz | KIM 307 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Analitik Kimya I ve II derslerinin alınmış olması |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN, Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN, Prof.Dr. MUSTAFA ŞAHİN DÜNDAR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bölüm Araştırma Görevlileri
|
| Dersin İçeriği | Giriş, Kimyasal analiz teknikleri ve başarı parametreleri, Enstrumental analiz teknikleri. Spektroskopik teknikler, Madde ışın etkileşmeleri, Absorpsiyon (soğurma) ve Emisyon (Yayınım), UV-Gör. bölge spektroskopisi, Spektroskopik dedektörler. Atomik absorpsiyon spektroskopisi ve teknikleri, Atomik absorpsiyon cihazı, girişimler ve düzeltme sistemleri. Plazma spektroskopisi; cihazı ve girişimler. Fluoresans spektrokopisi, FT-IR spektrokopisi ve spektrumlarının yorumlanması. NMR spektroskopisi ve spektrumların yorumlanması, Kütle spektrometresi ve spektrumlarının yorumlanması. Kromatografik metotlar, spektrumların yorumlanması ve uygulamaları.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Aletli analiz tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Spektroskopik, kromatografik ve diğer analiz tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Aletli analiz tekniklerini uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Aletli analizlerden elde edilen sonuçları yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Bilinmeyen bir numuneyi tanımada teknik türlerini seçer. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Öğretilen teknikleri kullanır ve sonuçlara ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Öğrenilen tekniklerle ilgili yenilikleri takip eder ve bunları uygulamaya geçirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Kimyasal analiz teknikleri, başarı parametreleri ve yöntem seçimi | [1] Sayfa 1-11 |
| 2 | Kimyasal analizlerde performans, kalibrasyon grafikleri, sinyaller ve gürültü | [1] Sayfa 11-18 |
| 3 | Enstrümental yöntemlerin sınıflandırılması, Spektrometrik yöntemlere giriş | [1] Sayfa 99-113, 116-139 |
| 4 | Optik cihazların bileşenleri | [1] Sayfa 143-189 |
| 5 | Atomik absorpsiyon spektroskopisi | [1] Sayfa 192-204 |
| 6 | Atomik flouresans ve emisyon spektroskopisi | [1] Sayfa 206-251 |
| 7 | Atomik kütle spektroskopisi | [1] Sayfa 253-271 |
| 8 | UV-Gör. bölge moleküler absorpsiyon spektroskopisi, Lambert-Beer yasası | [1] Sayfa 299-351 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Moleküler lüminesans spektroskopisi | [1] Sayfa 356-426 |
| 11 | FT-IR spektroskopiye spektroskopisi Raman spektroskopisi | [1] Sayfa 429-491 |
| 12 | NMR spektroskopisi | [1] Sayfa 429-491 |
| 13 | Kütle spektroskopisi | [1] Sayfa 498-561 |
| 14 | Ayırma yöntemleri, kromatografik metotlar ve yüksek performanslı sıvı kromatografisi (HPLC) Yüzey analizi metotları. | [1] Sayfa 673-795 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim Üyesi Ders Notları, 2022. |
| Ders Kaynakları | [1] Enstrumantal Analiz İlkeleri, Skoog-Holler-Nieman: Esma Kılıç, Fitnat Köseoğlu, Hamza Yılmaz (Çeviri editörleri), Bilim yayıncılık, Ankara, 2013. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
| 4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
| 5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
| 6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
| 7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
| 8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
| 10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
| 11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
| 12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Aletli analiz tekniklerini bilir. | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 2 | Spektroskopik, kromatografik ve diğer analiz tekniklerini bilir. | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| 3 | Aletli analiz tekniklerini uygulayabilir. | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| 4 | Aletli analizlerden elde edilen sonuçları yorumlar. | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 5 | Bilinmeyen bir numuneyi tanımada teknik türlerini seçer. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
| 6 | Öğretilen teknikleri kullanır ve sonuçlara ulaşır | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 |
| 7 | Öğrenilen tekniklerle ilgili yenilikleri takip eder ve bunları uygulamaya geçirir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||