| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öğretmenlik Uygulaması | EBB 404 | 8 | 1 + 8 | 5 | 10 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MURAT SARDUVAN, Doç.Dr. YALÇIN YILMAZ, Prof.Dr. ŞEVKET GÜR, Dr.Öğr.Üyesi ALİ KURU, Dr.Öğr.Üyesi SEZEN TOKSOY KÖSEOĞLU, MEB Personeli , Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Okul, sınıf, ders, öğrenci, alan bileşenlerini tanımak ve bu bileşenler ile ilgili gözlem yapmak. Alana özgü öğretim yöntemlerini incelemek; alana özgü etkinlikleri ve materyalleri geliştirmek; alana özgü öğretim ortamlarını hazırlamak, sınıfı yönetmek, ölçme-değerlendirme ve yansıtma yapmak ve mikro-öğretim uygulamaları yapmak için alana özgü yöntemler ve teknikler kullanmak, planlama yapmak. |
| Dersin İçeriği | 1. Tanışma- planlama: Ders içeriği, işlenişi, takibi, süreç formlarının, raporların, uygulamaların tanıtımı 2. Okul ziyareti: Yönetici, öğretmen ve öğrencilerle tanışma 3. Gözlem: Uygulama öğretmenin okuldaki bir günü, öğrencileri tanıma 4. Gözlem: Uygulama öğretmeni gözlemleme, okulun örgütsel ve fiziki yapısı, okul ve sınıf kuralları 5. Gözlem: Öğretmenin günlük ders ve eğitim etkinliklerinin gözlemlenmesi, öğrencinin okuldaki bir günü, dersin yöntemi ve sınıf kontrolü 6. Plan Oluşturma: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması 7. Plan Oluşturma: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması 8. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler 9. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler 10. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması, alana özgü öğretim materyallerinin geliştirilmesi, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler 11. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması, alana özgü öğretim materyallerinin geliştirilmesi, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler 12. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması, alana özgü öğretim materyallerinin geliştirilmesi, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler 13. Çalışmayla ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler 14. Genel değerlendirme ve tartışma |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uygulama öğretmenini okulda gözlemler ve gözlemlerini raporlaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Aday öğretmen anlatacağı bir dersi planlar. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Öğretmenlik uygulaması sırasında kazanmış oldukları deneyimleri paydaşları ile tartışır. | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Fen ve Biyoloji eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, | Mikro Öğretim, Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 5 | Öğretim sürecinde ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | Proje, Grupla Çalışma, | Performans Değerlendirme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Uygulama okullarının belirlenmesi | |
| 2 | Öğretmen adayları okul yönetimiyle iletişimi sağlamak üzere bir grup başkanı seçerek, branş öğretmenleriyle iletişimi sağlayacaklar ve onların derslerini 2., 3., 4. ve 5. hafta boyunca izlemeye devam edeceklerdir. | |
| 3 | Adaylar, branş öğretmenleriyle ders hazırlığı, planlama, yöntem seçme ve değerlendirme gibi konularda bilgi alışverişinde bulunmaya başlayacaklardır. | |
| 4 | Adaylar, 6. haftadan itibaren işleyecekleri ders konularını ilgili öğretmenlerden alarak, gerekli kaynak araştırmasını ve diğer tüm hazırlıklarını yapacaklardır. | |
| 5 | Adaylar, verecekleri dersin planını branş öğretmenlerinin görüşünü alarak hazırlamaya başlayacaklardır. | |
| 6 | Her öğretmen adayı derslerini, branş öğretmenlerinin sorumluluğu altında vermeye başlayacaklardır. | |
| 7 | Adaylar, uygulamasını yapacakları dersin planını ilgili ders öğretmeninin ve okul müdürünün denetiminden geçireceklerdir. Adaylar hazırladıkları dersleri planlarına göre sunacaklardır. | |
| 8 | Öğretmen adayları uyguladıkları her dersin sonunda diğer uygulama öğrencileri ve ders öğretmeniyle dersin kritiğini yaparak gerekli notları alacaklardır. | |
| 9 | Adaylar, uyguladıkları her dersin amacına ulaşıp ulaşmadığını, uygun ölçme araç ve teknikleriyle ölçüp değerlendirmesini yapacaklardır. | |
| 10 | 6., 7., 8. ve 9. haftalardaki etkinliklere aynen devam edeceklerdir. Bu programda yer alan diğer çalışmalar da sürdürülecektir. | |
| 11 | 6., 7., 8. ve 9. haftalardaki etkinliklere aynen devam edeceklerdir. Bu programda yer alan diğer çalışmalar da sürdürülecektir. | |
| 12 | 6., 7., 8. ve 9. haftalardaki etkinliklere aynen devam edeceklerdir. Bu programda yer alan diğer çalışmalar da sürdürülecektir. | |
| 13 | Uygulama okulu müdürlüğünce tüm aday ve ilgili öğretmenlerin katılımıyla düzenlenecek bir toplantıda, uygulama çalışmalarının genel bir değerlendirmesi yapılacaktır. | |
| 14 | Öğretmenlik uygulaması ile ilgili dosyaya kazandığı deneyimleri yazarak danışman öğretim elemanına teslim edilecektir. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Aktepe, V., & Yalçınkaya, E. (2014). Kuram ve uygulamada okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Efe, R. (2023). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması. Ankara: Anı Yayıncılık.. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
| 2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
| 3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
| 4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
| 5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
| 6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
| 7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
| 8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | ||||||
| 11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
| 12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | ||||||
| 13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uygulama öğretmenini okulda gözlemler ve gözlemlerini raporlaştırır. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 |
| 2 | Aday öğretmen anlatacağı bir dersi planlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 3 | 0 | 4 | 0 | 0 |
| 3 | Öğretmenlik uygulaması sırasında kazanmış oldukları deneyimleri paydaşları ile tartışır. | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 |
| 4 | Fen ve Biyoloji eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, | 4 | 5 | 3 | ||||||||||
| 5 | Öğretim sürecinde ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 9 | 144 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 2 | 4 |
| Performans Görevi (Seminer) | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 249 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 10 | ||