| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Histoloji | BIY 205 | 3 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | BIY 405 Embriyoloji |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ, |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Vücudumuzdaki dokuların histolojik yapılarını, dokuyu oluşturan hücre tiplerini ve bu hücrelerin özelliklerinin ışık mikroskobu düzeyinde öğretilmesi amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | Genel histolojik prensipler, hayvansal dokuların sınıflandırılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel histolojik prensipleri ve hayvansal dokuların sınıflandırmasını açıklayabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | Epitel, bağ, kan, kıkırdak ve kemik dokuların mikroskobik yapılarını ayırt edebilir ve bu dokuların temel hücresel bileşenlerini tanımlayabilir. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Kas ve sinir dokularının histolojik özelliklerini tanımlayarak bu dokuların işlevsel farklılıklarını açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Salgı epitellerinin sınıflandırmasını yapabilir ve örneklerle açıklayabilir. | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Histolojik preparasyon sürecini (fiksasyon, kesit alma, boyama vb.) açıklayabilir ve uygulamalarda dikkat edilmesi gereken temel kuralları tanımlayabilir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
| 6 | Histolojik yapıların mikroskobik görüntülerini analiz ederek doku tipini ve olası işlevini yorumlayabilir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel histolojik prensipler, hayvansal dokuların sınıflandırılması | |
| 2 | Epitel doku (epitel dokunun sınıflandırılması, örtü epiteli, sitolojik özellikleri, örnekler, epitelde hücre yüzeyindeki özelleşmeler) | |
| 3 | Salgı epiteli (sınıflandırılması ve sitolo jik özellikleri, örnekler), | |
| 4 | Bağ dokusu ve hücreler arası madde (dokuyu oluşturan lifler, hücreler ve faaliyetleri, bağ dokusu tipleri), | |
| 5 | Kan dokusu (dokuyu oluşturan hücreler ve faaliyetleri, plazma ve yapısı, lenf dokusu ve lenfoid organlar), | |
| 6 | Kan dokusu (dokuyu oluşturan hücreler ve faaliyetleri, plazma ve yapısı, lenf dokusu ve lenfoid organlar), | |
| 7 | Kıkırdak dokusu (dokuyu oluşturan hücreler ve faaliyetleri, kıkırdak dokusu tipleri), | |
| 8 | Kemik dokusu (dokuyu oluşturan hücreler ve faaliyetleri, kemik dokusu tipleri, kemik yapımı), | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Kas dokusu (dokuyu oluşturan hücrelerin sitolojik özellikleri, kas dokusu tipleri ve kasların kasılma mekanizmaları), | |
| 11 | Kas dokusu (dokuyu oluşturan hücrelerin sitolojik özellikleri, kas dokusu tipleri ve kasların kasılma mekanizmaları), | |
| 12 | Sinir dokusu (sinir hücrelerinin sınıflandırılması ve sitolojik özellikleri, sinirsel iletim, refleks, gangliyonlar) | |
| 13 | Sinir dokusu (sinir hücrelerinin sınıflandırılması ve sitolojik özellikleri, sinirsel iletim, refleks, gangliyonlar) | |
| 14 | Dokuların preparasyonu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Akay, M. T. 1996. Histoloji, 3. Baskı, İmaj Yayınevi, Anlkara, 217 s. |
| Ders Kaynakları | Junqueira, L.C., Carneiro, J., Kelley, R.O., “Basic histology”, Appleton and Lange, Stamford, Connecticut, (Ninth Edition), 1998.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
| 2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
| 3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
| 4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
| 5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
| 6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
| 7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
| 8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
| 11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
| 12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
| 13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Genel histolojik prensipleri ve hayvansal dokuların sınıflandırmasını açıklayabilir. | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 3 | 4 | ||||
| 2 | Epitel, bağ, kan, kıkırdak ve kemik dokuların mikroskobik yapılarını ayırt edebilir ve bu dokuların temel hücresel bileşenlerini tanımlayabilir. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | |||
| 3 | Kas ve sinir dokularının histolojik özelliklerini tanımlayarak bu dokuların işlevsel farklılıklarını açıklayabilir. | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | |
| 4 | Salgı epitellerinin sınıflandırmasını yapabilir ve örneklerle açıklayabilir. | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 |
| 5 | Histolojik preparasyon sürecini (fiksasyon, kesit alma, boyama vb.) açıklayabilir ve uygulamalarda dikkat edilmesi gereken temel kuralları tanımlayabilir. | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 |
| 6 | Histolojik yapıların mikroskobik görüntülerini analiz ederek doku tipini ve olası işlevini yorumlayabilir. | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 135 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||