| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Genetik | BIY 301 | 5 | 3 + 2 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY, |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Genetikte temel kavramlar, hücre bölünmesi ve kalıtımın esasının öğrenilmesi |
| Dersin İçeriği | Genetik kavramlar ve kalıtımın esası |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Genetikte temel kavramlar ve genetik araştırmalar konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Mitoz ve mayoz bölünme, genetikteki önemi ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Mendel kalıtımının esası, monohibrit, dihibrit, trihibrit kalıtım ve Mendel kurallarından sapmalar hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Canlılarda eşey tayini, eşey ile ilgili kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Bağlantı ve krossing-over hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Multipli allel genler ve kantitatif kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Çekirdek dışı kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 8 | Mutasyonlar ve canlıya etkileri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
| 9 | Populasyon genetiği hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 10 | Bitki ve hayvan hücrelerinden kromozom preparatları hazırlama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genetikte Temel Kavramlar ve Genetik Araştırmalar | |
| 2 | Mitoz ve Mayoz Bölünme, Genetik Önemi ve Kontrolü | |
| 3 | Mendel Kalıtımının Esası, Monohibrit, Dihibrit, Trihibrit Kalıtım | |
| 4 | Soy Ağacı (Pedigri) | |
| 5 | Mendel Oranlarından Sapmalar | |
| 6 | Genetikte Olasılık | |
| 7 | Canlılarda Eşey Tayini, Eşey ile İlgili Kalıtım | |
| 8 | Bağlantı ve Krossing-Over, Kromozom Haritalama | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Multipli Allel Genler | |
| 11 | Kantitatif Kalıtım | |
| 12 | Mutasyonlar | |
| 13 | Çekirdek Dışı Kalıtım | |
| 14 | Populasyon Genetiği |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Kuru, M., Ergene, S., Genetik, Palme Yayıncılık, Ankara, 2005 |
| Ders Kaynakları | 1. Klug, W. S. Cummings, M. R., (Çeviri Editörü, Öner, C), Genetik Kavramlar, Palme yayıncılık, Ankara, 2002 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
| 2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
| 3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
| 4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
| 5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
| 6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | ||||||
| 7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
| 8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
| 11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
| 12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
| 13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Genetikte temel kavramlar ve genetik araştırmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | |||||||||||
| 2 | Mitoz ve mayoz bölünme, genetikteki önemi ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | ||||||||
| 3 | Mendel kalıtımının esası, monohibrit, dihibrit, trihibrit kalıtım ve Mendel kurallarından sapmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 5 | 3 | ||||||||||
| 4 | Canlılarda eşey tayini, eşey ile ilgili kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 4 | |||||||||||
| 5 | Bağlantı ve krossing-over hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | ||||||||||||
| 6 | Multipli allel genler ve kantitatif kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 3 | |||||||||||
| 7 | Çekirdek dışı kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | ||||||||||||
| 8 | Mutasyonlar ve canlıya etkileri hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ||||||
| 9 | Populasyon genetiği hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 3 | |||||||||||
| 10 | Bitki ve hayvan hücrelerinden kromozom preparatları hazırlama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | 5 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 176 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||