| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Biyokimya | BIY 206 | 4 | 3 + 2 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | YOK |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ESMA HANDE ALICI |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Canlı organizmalarda bulunan başlıca moleküllerin ve makromoleküllerin yapı ile fonksiyonlarının teorik olarak öğrencilere kavratılması ve bu bilgilerle donatılmış öğrencilerin endüstriyel, tıbbi uygulamalar, biyoteknolojiyi v.b. iş alanlarına kazandırılması |
| Dersin İçeriği | Su ve biyolojik önemi, Hücre, Amino Asitler, Peptidler, Proteinler, Enzimler , Nükleik Asidler, Karbohidratlar, Lipidler ve Membranlar, Yağlar, Vitaminler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Suyun yapısı ve biyolojik önemini bilir. | Anlatım, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Aminoasit, peptid ve protein yapılarını tanır. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Enzimler ve fonksiyonlarını sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Karbohidrat ve yağları yorumlar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Vitaminler ve nükleik asitleri sınıflandırır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Biyokimyasal yapıların canlı organizmalardaki işleverini değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Biyokimyaya Giriş, Biyomoleküller ve Hücre Yapısı | [1] Sayfa 1-15 |
| 2 | Su ve Sulu Çözeltilerin Özellikleri | [1] Sayfa 17-34 |
| 3 | Amino Asitler, Peptitler ve Proteinler | [1] Sayfa 37-89 |
| 4 | Amino Asitler, Peptitler ve Proteinler | [1] Sayfa 37-89 |
| 5 | Enzimler | [1] Sayfa 91-140 |
| 6 | Enzim Kinetiği | [1] Sayfa 91-140 |
| 7 | Enzim İnhibisyonu ve Enzim Aktivitesinin Düzenlenmesi | [1] Sayfa 91-140 |
| 8 | Karbohidratlar | [1] Sayfa 141-170 |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Karbohidratlar | [1] Sayfa 141-170 |
| 11 | Lipidler ve Biyolojik Membranlar | [1] Sayfa 171-196 |
| 12 | Lipidler ve Biyolojik Membranlar | [1] Sayfa 171-196 |
| 13 | Nükleik Asitler | [1] Sayfa 197-209 |
| 14 | Vitaminler | [1] Sayfa 211-246 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Prof.Dr.E.Edip KEHA, Prof.Dr.Ö.İrfan KÜFREVİOĞLU (2011); Biyokimya, 8. Baskı, Aktif Yayın Dağıtım, 2020. |
| Ders Kaynakları | [2] F. Pamuk, Biyokimya, Gazi Kitabevi, Ankara, 2011. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
| 2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
| 3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
| 4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
| 5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
| 6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
| 7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
| 8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | ||||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
| 11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
| 12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | ||||||
| 13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Suyun yapısı ve biyolojik önemini bilir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 0 | 3 | 4 | 0 | 3 |
| 2 | Aminoasit, peptid ve protein yapılarını tanır. | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 0 | 3 | 3 | 0 | 3 |
| 3 | Enzimler ve fonksiyonlarını sınıflandırır. | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 4 | 3 | 0 | 3 | 4 | 0 | 3 |
| 4 | Karbohidrat ve yağları yorumlar. | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | 0 | 3 | 3 | 0 | 3 |
| 5 | Vitaminler ve nükleik asitleri sınıflandırır. | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 0 | 3 | 3 | 0 | 3 |
| 6 | Biyokimyasal yapıların canlı organizmalardaki işleverini değerlendirir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | 0 | 3 | 3 | 0 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 16 | 2 | 32 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||