| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Değerler Ahlak ve Etik Öğretimi | EPO 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | 1-Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark edebilme, 2-Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz edebilme, 3- Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapabilme, 4-Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz edebilme, 5- Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz edebilme, 6- Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz edebilme, 7- Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanıyabilme, 8- Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanıyabilme, 9- Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz edebilme, 10-Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlayabilme. |
| Dersin İçeriği | Değer, ahlak ve etik kavramları, Yaşamın alanlarında değer/ahlak/etik kavramlarının yeri ve önemi, Yaşanan sorunlar ve Değer/Ahlak/Etik eğitimi ilişkisi, Değer/Ahlak/Etik eğitimi süreci, Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretiminin amacı, içeriği, yaklaşım ve modelleri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları, Değer/Ahlak/Etik eğitim ve öğretiminde yaşanan sorunlar, Türkiye’de ve Dünyada yapılan araştırma ve eğitim çalışmaları, Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi araştırma konuları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark eder. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz eder | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 3 | Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz eder | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanır | Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 8 | Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanır | Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 9 | Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 10 | Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlar | Grupla Çalışma, Tartışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Değer, ahlak ve etik kavramları ve yaşamın farklı yönleriyle ilişkisi | |
| 2 | Yaşanan sorunlar ve Değer/Ahlak/Etik eğitimi ilişkisi | |
| 3 | Değer/Ahlak/Etik Eğitimi Süreci ve genel eğitim süreçleri ile ilişkisi | |
| 4 | Değer/Ahlak/Etik öğretiminin amacı (Bireysel, toplumsal, ekonomik, siyasal) | |
| 5 | Değer/Ahlak/Etik öğretiminin içeriği (Felsefi, tarihi, dini, kültürel, siyasi) | |
| 6 | Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretiminde yaklaşım ve modeller | |
| 7 | Değer/Ahlak/Etik öğretimi süreçlerinde ölçme ve değerlendirme yaklaşım ve uygulamaları | |
| 8 | Günümüzde Değer/Ahlak/Etik eğitimi süreçlerinde yaşanan sorunlar | |
| 9 | Türk-İslam ve Batı geleneğinde Değer/Ahlak/Etik eğitimi uygulamaları | |
| 10 | Modern dönemde Türkiye ve dünyada Değer/Ahlak/Etik eğitimi uygulamaları | |
| 11 | Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi ile ilgili akademik çalışmalar (Tez çalışmaları ve kitaplar) | |
| 12 | Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi ile ilgili akademik çalışmalar (Makale, bildiri, araştırma raporları) | |
| 13 | Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi alanında araştırma konuları | |
| 14 | Final Sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Aydın, M.Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2013). Okulda Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınevi Strahovnik, V. (2016). Ethics and Values Education. In: Peters M. (eds) Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-287-532-7_167-1 Özer, B. (Editör), (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem akademi Yayınevi. Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2020). Ahlak değerler ve eğitimi, İstanbul: Dem yayınevi. Ada, Ş. ve Silman, F. (Editörler), (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Yeşil, R. (2020). Ahilik ve Değer Eğitimi Modeli. Konya: Çizgi Kitabevi. Ulusoy, K. (2019). Katakter, Değerler ve Ahlak Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Oral, B. Çoban, A. ve Bars, M. (Editörler) (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Yeşil, R. (2021). Tohum Sorun: Sorumluluk ve Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | X | |||||
| 2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | X | |||||
| 3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | X | |||||
| 4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | X | |||||
| 5 | Program tasarısı hazırlama | X | |||||
| 6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | X | |||||
| 7 | Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
| 8 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | X | |||||
| 9 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | X | |||||
| 10 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | X | |||||
| 11 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
| 12 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | X | |||||
| 13 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark eder. | |||||||||||||
| 2 | Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz eder | |||||||||||||
| 3 | Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapar | |||||||||||||
| 4 | Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz eder | |||||||||||||
| 5 | Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz eder | |||||||||||||
| 6 | Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz eder | |||||||||||||
| 7 | Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanır | |||||||||||||
| 8 | Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanır | |||||||||||||
| 9 | Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz eder | |||||||||||||
| 10 | Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| 2. Ara Sınav | 0 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 1 | 10 | 10 |
| Proje / Tasarım | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||