| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Düşüncesinde Maneviyat ve Ruh Sağlığı | MDR 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere İslam düşüncesinde maneviyat ve ruh sağlığı alanını ayrıntılı bir şekilde sunmak |
| Dersin İçeriği | dindarlık ve maneviyat, günümüzde dindarlık ve maneviyata yaklaşım, ruh sağlığı, günümüzde yapılan çalışmalarda dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisi, islam düşünürleri, Haris el-Muhasibi, Kindi, İbn-i Miskeveyh, Farabi, İbn-i Sina, el-Belhi, Gazzali, |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslam düşüncesinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İslam düşüncesinin tarihçesini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | İslam düşüncesine göre manevi ve ahlaki gelişimi inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Maneviyat, ruh ve beden sağlığı kavramlarını öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı alanlarını tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | İslam düşünürlerinin maneviyat ve ruh sağlığı ile ilgili yaklaşımlarını öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı sorunlarını inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dindarlık ve maneviyat | |
| 2 | Dünümüzde dindarlık ve maneviyata yaklaşım | |
| 3 | Ruh sağlığı | |
| 4 | Günümüzde yapılan çalışmalarda dindarlık, maneviyat ve ruh sağlığı ilişkisi | |
| 5 | İslam düşüncesi (kelam, tasavvuf) | |
| 6 | İslam düşüncesi (islam flsefesi) | |
| 7 | Haris el-Muhasibi, Kindi | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | İbn-i Miskeveyh | |
| 10 | Farabi | |
| 11 | İbn-i Sina | |
| 12 | el-Belhi | |
| 13 | Gazzali | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu |
Aydın, H. (1976). Muhâsibî’ninTasavvuf Felsefesi: İnsan, Psikoloji, Bilgi, Ahlak Görüşü. Ankara: Pars Matbaacılık.
Frager, Robert (2005). Kalp, Nefs& Ruh: Sufi Psikolojisinde Gelişim, Denge ve Uyum,(Çev. İbrahim Kapaklıkaya), İstanbul: Gelenek.
Hökelekli, H. (2006). “İslam Geleneği’nde Psikoloji Kültürü”, İslami Araştırmalar, C.19 S.3, 409-421. Kindi (1998), Üzüntüden Kurtulma Yolları, Çev. Mustafa Çağrıcı, İstanbul: İFAV yayınları Razi, Ebu Bekir, Ruh Sağlığı (Manevi Tıb), Haz. Hüseyin Karaman, El-Belhi, Ebu Zeyd (2012), Beden ve Ruh Sağlığı: Korunma Yolları ve Tavsiyeler, Çev. Muhammed Uysal, İstanbul: Endülüs Kitabevi. Karacoşkun, M. D. (2012). İslam Düşünce Tarihinde İnsan Psikolojisine Yaklaşımlar. Din Psikolojisi El Kitabı, Ed. M. D. Karacoşkun, Hökelekli, Hayati (2001), Din Psikolojisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Köse, A. & Ayten, A. (2012). Din Psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları
Çağrıcı, M. (1995), Kindi’ninDef’u’l-Ahzan Adlı Risalesi, Kaynakları ve Tesirleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir | X | |||||
| 2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir | X | |||||
| 3 | Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak | X | |||||
| 4 | Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme | X | |||||
| 5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme | X | |||||
| 6 | Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme | X | |||||
| 7 | Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma | X | |||||
| 8 | Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme | X | |||||
| 9 | Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme | X | |||||
| 10 | Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme | X | |||||
| 11 | Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma | X | |||||
| 12 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama | X | |||||
| 13 | Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme | X | |||||
| 14 | Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) | X | |||||
| 15 | Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslam düşüncesinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | |||||||||||||||
| 2 | İslam düşüncesinin tarihçesini bilir. | |||||||||||||||
| 3 | İslam düşüncesine göre manevi ve ahlaki gelişimi inceler. | |||||||||||||||
| 4 | Maneviyat, ruh ve beden sağlığı kavramlarını öğrenir. | |||||||||||||||
| 5 | İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı alanlarını tanır. | |||||||||||||||
| 6 | İslam düşünürlerinin maneviyat ve ruh sağlığı ile ilgili yaklaşımlarını öğrenir. | |||||||||||||||
| 7 | İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı sorunlarını inceler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||