| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Hizmete Giriş | MDR 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF GENÇ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF GENÇ, |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi İsmail AKYÜZ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Dersin amacı sosyal hizmetin kuramsal temelleri, tanımı, temel kavramları ve yaklaşımları; dünyada ve Türkiye’de sosyal hizmetin tarihsel gelişimi; sosyal hizmetin temel öğeleri ve sosyal hizmet müdahalesi konusunda öğrencilerin temel bir anlayış geliştirmelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Ders kapsamında bireyle, aile ile, grupla ve toplumla sosyal hizmet, sosyal hizmette uygulama alanını tanıma ve uygulama yapılan kurumdaki sosyal hizmet uygulayıcısının rol ve görevlerini ele alma. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal hizmet temel bilgisine sahip olmak | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 2 | Sosyal hizmet tarihini öğrenmek | ||
| 3 | Sosyal hizmet kuramlarını sıralayabilmek | ||
| 4 | Sosyal hizmette etik değerleri ve sorumlulukları öğrenmek | ||
| 5 | Sosyal hizmetin diğer disiplinlerle olan ilişkisini kavramak |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin amaçları, kapsamı ve içeriğinin tanıtımı ve SH Kavramsal Çerçevesi- | Ders notlarını okumak |
| 2 | Sosyal Hizmetin İlgili Bilim Dallarıyla İlişkisi | Ders notlarını okumak |
| 3 | Sosyal Hizmette İnsani ve Etik Değerler | Ders notlarını okumak |
| 4 | Sosyal Hizmet Amaç ve Hedefleri | Ders notlarını okumak |
| 5 | Sosyal Hizmet, Maneviyat Ve Din İlişkisi | Ders notlarını okumak |
| 6 | Sosyal Hizmet Alanları ve Hedef Kitlesi I | Ders notlarını okumak |
| 7 | Sosyal Hizmet Alanları ve Hedef Kitlesi II | Ders notlarını okumak |
| 8 | Sosyal Hizmet Türleri | Ders notlarını okumak |
| 9 | Sosyal Hizmet Eylemleri | Ders notlarını okumak |
| 10 | Sosyal Hizmet Uzmanının Görevleri ve Bireylerle Sosyal Hizmet | Ders notlarını okumak |
| 11 | Sosyal Hizmette Aile, Grup ve Toplumla Çalışma | Ders notlarını okumak |
| 12 | Sosyal Hizmet Kuruluşları I | Ders notlarını okumak |
| 13 | Sosyal Hizmet Kuruluşları II | Ders notlarını okumak |
| 14 | Manevi Danışmanlıkta Sosyal Hizmetin Yeri | Ders notlarını okumak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Yusuf GENÇ, (2017) Sosyal Hizmet Bilimine Giriş, Atatürk Üniversitesi Online Yayını 2- Yusuf Genç, (2010) “Sosyal Hizmet Terimleri” (Ansiklopedik “Sosyal Pedagojik Çalışma” Sözlüğü), Sakarya Kitabevi, 3- Mehmet Gedik, (2021) Ahsen Sosyal Hizmet Modeli- İslami Bir Sosyal Hizmet Yaklaşımı, Efe Akademi yayınları 4- Feridun Tekin (2019) Hz. Peygamber (sas) Döneminde Sosyal Hizmetler, Siyer Yayınları 5- Abdulhekim Beki (2018) Manevi Destek Hizmetleri, İstanbul Üniversitesi Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayını 6- Hıdır Pak (2018) Sosyal Hizmet Uygulamasında Din ve Maneviyatın Rolü (SHUDMR) Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması, makale, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Alanla ilgili serbest kaynaklar |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir | X | |||||
| 2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir | X | |||||
| 3 | Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak | X | |||||
| 4 | Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme | X | |||||
| 5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme | X | |||||
| 6 | Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme | X | |||||
| 7 | Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma | X | |||||
| 8 | Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme | X | |||||
| 9 | Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme | X | |||||
| 10 | Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme | X | |||||
| 11 | Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma | X | |||||
| 12 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama | X | |||||
| 13 | Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme | X | |||||
| 14 | Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) | X | |||||
| 15 | Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal hizmet temel bilgisine sahip olmak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 2 | Sosyal hizmet tarihini öğrenmek | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 3 | Sosyal hizmet kuramlarını sıralayabilmek | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| 4 | Sosyal hizmette etik değerleri ve sorumlulukları öğrenmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
| 5 | Sosyal hizmetin diğer disiplinlerle olan ilişkisini kavramak | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||