| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çini Tasarımı I | CTS 301 | 5 | 2 + 4 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. SONGÜL ERGÜN |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. SONGÜL ERGÜN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Çini sanatında dönem özellikleri ile renk ve tasarımları uygulayabilecek öğrenciler yetiştirilir. |
| Dersin İçeriği | 13.yy Türk çini sanatında kullanılan motif ve kompozisyon çizim kurallarının incelenir ve uygulanır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 13.yy Selçuklu dönemi,çini sanatının dönem özelliklerini değerlendirir. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | 13.yy Selçuklu çini sanatında motif ve kompozisyon çizimlerini uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 3 | Selçuklu dönemi,çini sanatında kullanılan renkleri elde ederek,klasik tasarımlara uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Dönemin, geometrik motiflerinin matematiksel çizim şemalarını uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 5 | Selçuklu döneminde kullanılmış olan çini tekniklerini uygular. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 6 | Selçuklu döneminde sembol olmuş motiflerle kompozisyonlar tasarlar. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin amacı ve tanıtımı. Türk sanatlarındaki yeri, önemi. | |
| 2 | Kaynakça tanıtımı,bitkisel,sembolik motif çizimlerinin gözden geçirilmesi. | |
| 3 | Köşebentli - şemseli pano tasarımı eskiz çalışması. | |
| 4 | Köşebentli - şemseli pano tasarımının yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması. | |
| 5 | Köşebentli - şemseli pano tasarımının boyanması. | |
| 6 | Ara Sınav | |
| 7 | Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımı eskiz çalışması. | |
| 8 | Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımını yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması. | |
| 9 | Servi veya bitkisel desenlerle pano tasarımının boyanması.(Ödev) | |
| 10 | 40 cm. Tabak tasarımı eskiz çalışması (1. Proje / Tasarım) | |
| 11 | 40 cm. Tabak tasarımının yüzeye aktarılarak tahrir uygulaması. | |
| 12 | 40 cm. Tabak tasarımı boyama uygulaması. | |
| 13 | 2. Proje / Tasarım | |
| 14 | Dönem içi yapılan uygulamaların teslimi ve değerlendirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yıldız DEMİRİZ,İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi,İstanbul 2000. |
| Ders Kaynakları | Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Yayınları,İstanbul,1978. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 13.yy Selçuklu dönemi,çini sanatının dönem özelliklerini değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |
| 2 | 13.yy Selçuklu çini sanatında motif ve kompozisyon çizimlerini uygular. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 4 | 5 |
| 3 | Selçuklu dönemi,çini sanatında kullanılan renkleri elde ederek,klasik tasarımlara uygular. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 3 | 5 |
| 4 | Dönemin, geometrik motiflerinin matematiksel çizim şemalarını uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 5 | Selçuklu döneminde kullanılmış olan çini tekniklerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 |
| 6 | Selçuklu döneminde sembol olmuş motiflerle kompozisyonlar tasarlar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 1 | 4 | 3 | 1 | 2 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 6 | 36 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||