| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dekor Teknikleri Teknolojisi | CTS 306 | 6 | 2 + 2 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk Çini sanatında kullanılmış olan tüm dekorlama tekniklerini ve dönem özelliklerini teorik anlatır ve uygular. Özel tasarımlar yapılır. |
| Dersin İçeriği | Türk Çini Sanatının her aşaması konusunda bilgi sahibi olunur. Öğrendikleri teknik ve teorik bilgiler ışığında kendi özgün eserlerini tasarlar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Selçuklu ve Osmanlı çinilerinde kullanılmış olan dekor tekniklerini bilir ve kullanır. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 2 | Günümüz seramik sanatında kullanılan tekniklerin teknolojik ve estetik yapısını geçmişin dekorlarıyla yorumlar. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 3 | Büyük alan düzenlemeleri ekip çalışması ile uygulanır. | Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
| 4 | Üç boyutlu yüzeylerin alan kullanımlarında dekor tekniklerinden yararlanır ve özgün tasarımlar uygular. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 5 | Çamur ve bisküvi dekorlarını uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gözlem, | |
| 6 | Sırlı Tuğla dekor tekniğiyle özgün tasarımlar uygular. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dekor Teknikleri anlatımı | |
| 2 | Selçuklu Döneminde Kullanılan dekor teknikleri | |
| 3 | Osmanlı Döneminde kullanılan dekor teknikleri | |
| 4 | Gerekli malzemelerin anlatımı \ Ara Sınav | |
| 5 | Renkli Sır Tekniğinde yapılacak olan uygulama çizimlerine başlanması | |
| 6 | Tasarımların onaylanması ve uygulamaya başlanması | |
| 7 | Uygulamaların tamamlanması ve fırınlanması | |
| 8 | Çamur elle şekillendirme ile yapılacak olan uygulamanın tasarım başlangıcı \ Ara sınav | |
| 9 | Tasarımın onaylanması ve uygulamaya başlanması | |
| 10 | Çamur üzerine uygulamanın devamı | |
| 11 | Çamurun kurutulması, bisküvi pişiriminin yapılması \ Çalışma sürecinin değerlendirilmesi | |
| 12 | Uygulamanın renklendirilmesi | |
| 13 | Uygulamanın fırınlanması | |
| 14 | Dersin değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Olıver WATSON, Ceramıcs From Islamıc Lands, İstanbul 2005 2- Yıldız Demiriz, İslam Sanatlarında Geometrik Süsleme, Lebib Yayınevi, İstanbul 2000 3- Doğan Kuban, Divriği mucizesi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2003 4- Gönül Öney, Osmanlı’da Çini Seramik Öyküsü (Çanakkale Seramiklerinin Osmanlı Sanatındaki Yeri, haz. Prof. Dr. Ara Altun, 1998) 5- Şerare Yetkin, Anadolu'da Türk Çini Sanatı Gelişmesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İstanbul 1986 6- Yrd.Doç.Dr. Fehmi Demirel;Marmara Üniversitesi Seramik-cam A.S.D Teknoloji dersi notları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Selçuklu ve Osmanlı çinilerinde kullanılmış olan dekor tekniklerini bilir ve kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 2 | Günümüz seramik sanatında kullanılan tekniklerin teknolojik ve estetik yapısını geçmişin dekorlarıyla yorumlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 3 | Büyük alan düzenlemeleri ekip çalışması ile uygulanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 4 | Üç boyutlu yüzeylerin alan kullanımlarında dekor tekniklerinden yararlanır ve özgün tasarımlar uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 5 | Çamur ve bisküvi dekorlarını uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 6 | Sırlı Tuğla dekor tekniğiyle özgün tasarımlar uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 1. Proje / Tasarım | 25 |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 6 | 6 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Kısa Sınav | 16 | 1 | 16 |
| Ödev | 16 | 1 | 16 |
| Proje / Tasarım | 16 | 2 | 32 |
| Performans Görevi (Atölye) | 16 | 1 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 252 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||