| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çini Kullanım Kaplarında Desen ve Kompozisyon İlkeleri II | CTS 228 | 4 | 2 + 4 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk Çini Sanatında farklı formlar üzerine desen ve kompozisyon uygulayabilecek öğrenci yetiştirir. |
| Dersin İçeriği | Selçuklu Dönemi Türk çini sanatında yer alan kullanım kapları üzerindeki desen ve kompozisyonlar irdelenir, özgün tasarımlar oluşturarak uygular. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk çini sanatında desen ve kompozisyon ilkelerini öğrenir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
| 2 | Türk çini sanatında evani grubunun dönem özelliklerini araştırır. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Osmanlı Dönemi çini sanatında kullanım kapları (evanı grubu) ve özellikleri değerlendirilir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 4 | Osmanlı Dönemi çini sanatında ki kullanım kapları üzerinde çini tasarım özelliklerini öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Osmanlı Dönemi çini sanatında ki kullanım kaplarının ölçülendirmesini yapar. | Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, | |
| 6 | Osmanlı Dönemi çini sanatında kullanım kapları üzerine desen ve kompozisyon tasarlar ve uygular. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin amacı ve tanıtımı, desen ve kompozisyon tasarım ilkelerinin anlatılması. | |
| 2 | Evani gruptan dört farklı obje belirlenmesi ve form üzerinde desen çalışmalarının başlatılması. | |
| 3 | Belirlenen ilk form üzerinde desen ve kompozisyon kurgusu öncesi alan belirleme, belirli oranlara bölme ve kalıp alma işlemlerinin başlatılması. | |
| 4 | Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. Çizilen desen ve kompozisyonların onaylanması. | |
| 5 | Onaylanan desen çalışmalarının çini obje üzerine aktarımı ile uygulamaya başlanması, diğer obje için eskiz çalışmaları başlatılır. | |
| 6 | Ara sınav 1: ilk altı hafta ve yapılan çalışmaların dosyası değerlendirilir. | |
| 7 | İkinci çalışmanın desen onayı ve obje üzerine aktarılması, üçüncü obje eskiz çalışmalarının başlatılması. | |
| 8 | İkinci çalışmanın uygulanması renklendirilip tamamlanması diğer çalışma devam edilir. | |
| 9 | Son çalışmanın eskiz çalışmalarının tamamlanması, bitmiş objelerin sırlanması, fırınlanma öncesi hazırlık. | |
| 10 | Kısa sınav 1 : Çalışma sürecinin değerlendirilmesi | |
| 11 | Üçüncü obje için uygulamaya başlanması, diğer obje eskiz çalışmalarının başlatılması. | |
| 12 | Ara Sınav 2: Sürecin değerlendirilmesi | |
| 13 | Son çalışmanın uygulanması, fırın hazırlıklarının yapılıp objelerin sırlanması | |
| 14 | Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Türk tezyini sanatlarında Motifler.(Dr. İnci A. Birol-Prof. Dr. Çiçek Derman.) Kubbealtı Neşriyat, 2014 2- Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif, (Azade Akar-Cahide Keskiner), Tercüman Yayınları, İstanbul,1978 3- Klasik Devir Türk Tezyînî Sanatlarında Desen, (İnci A. Birol), Kubbealtı Neşriyat, 2018 4- Nurhan Atasoy – Julian Raby, Türkiye Ekonomi Bankası, 1989 5- Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, (Gönül Öney – Zehra Çobanlı), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2007 6- Sadberk Hanım Müzesi Kütahya Çini ve Seramik Koleksiyonu –Kütahya- , Hülya Bilgi-İdil Zanbak, Sadberk Hanım Müzesi Yayınları, 2018 7- Osmanlı Uygarlığı II, Halil İnalcık-Günsel Renda, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2009 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk çini sanatında desen ve kompozisyon ilkelerini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 2 | Türk çini sanatında evani grubunun dönem özelliklerini araştırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 3 | Osmanlı Dönemi çini sanatında kullanım kapları (evanı grubu) ve özellikleri değerlendirilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 4 | Osmanlı Dönemi çini sanatında ki kullanım kapları üzerinde çini tasarım özelliklerini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 5 | Osmanlı Dönemi çini sanatında ki kullanım kaplarının ölçülendirmesini yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 6 | Osmanlı Dönemi çini sanatında kullanım kapları üzerine desen ve kompozisyon tasarlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Proje / Tasarım | 25 |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 16 | 2 | 32 |
| Kısa Sınav | 16 | 2 | 32 |
| Ödev | 16 | 1 | 16 |
| Proje / Tasarım | 16 | 2 | 32 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||