| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Türkçesi I | TDE 209 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | ÖZNUR İSEN |
| Dersi Verenler | ÖZNUR İSEN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türkçenin Yapısı, Eski Alfabenin Tanıtımı, Sesli Ve Sessiz Harflerin Tanıtımı yapılır.Hece-Kelime Okuma Becerisi üzerinde çalışılır. |
| Dersin İçeriği | Eski harfleri okuma, anlama ve yazma konusu hedeflenir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Türkçesindeki harfleri tanır ve çözer | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Arapça ve Farsça Kelimeleri okur. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Okutma işaretlerini(harekeleri) kavrar | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Arapça rakamları ve tarihleri kavrar ve ifade eder. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Arapça ve Farsça da bulunan kalıpları çözümler | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Matbuu harfler ile el yazısını ayırt eder. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | El yazması eserlerin özelliklerini belirler ve hüküm verir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkçenin tarihi öğretilir. | |
| 2 | Osmanlı Türkçesinin temel özellikleri, Arapça ve Farsça ile etkileşim üzerine araştırılır. | |
| 3 | Alfabe çalışılır. | |
| 4 | Türkçe ünlü harfler okunur. | |
| 5 | Türkçe ünsüz harfler okunur. | |
| 6 | Harflerin başta ortada sonda değişen şekilleri tekrarlanır. | |
| 7 | Temel yazım kuralları uygulanır. | |
| 8 | Vize sınavı yapılır. | |
| 9 | Yazma çalışması yapılır. | |
| 10 | Hece çalışması uygulanır. | |
| 11 | Türkçe kelime okumaları denenir. | |
| 12 | Kelime okumaları denenir. | |
| 13 | Bitişen ve bitişmeyen harfler öğretilir. | |
| 14 | Türkçe kelime yazma çalışmaları tekrar edilir. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Kütükoğlu, Mübahat: Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul, 1994.Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2, Hayati Develi, İstanbul, 2002.Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yay.Yakıt, İsmail: Türk İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ötüken Yay., İstanbul, 2003. |
| Ders Kaynakları | Develioğlu, Ferit: LügatŞemsettin Sami, Kamus-ı Türkî |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | ||||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | ||||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | ||||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Türkçesindeki harfleri tanır ve çözer | 5 | 5 | 2 | 2 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 2 | Arapça ve Farsça Kelimeleri okur. | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 3 | Okutma işaretlerini(harekeleri) kavrar | 5 | 4 | 5 | 2 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 4 | Arapça rakamları ve tarihleri kavrar ve ifade eder. | 5 | 4 | 5 | 2 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 5 | Arapça ve Farsça da bulunan kalıpları çözümler | 5 | 5 | 3 | 2 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 6 | Matbuu harfler ile el yazısını ayırt eder. | 5 | 5 | 2 | 2 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 7 | El yazması eserlerin özelliklerini belirler ve hüküm verir. | 5 | 4 | 5 | 2 | 1 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 62 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||