| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Dönemi Ciltleri II | TEZ 432 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. SONGÜL ERGÜN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk cild sanatı, teknikleri ve çeşitleri konusunda yeterli bilgi ve beceri ile geleneğe ait yeni tasarımlar yapmak |
| Dersin İçeriği | Türk cild sanatının tarihi, teknik malzeme ve çeşitleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk cild sanatı hakkında bilgilidir. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Türk cild sanatında kullanılan malzemeleri tanır. | Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Türk cild sanatının farklı usluplarını öğrenir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Çeşitli dönemlerde çalışılmış olan cildlerin özelliklerini bilir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Büyük Selçuklu döneminden başlayarak Osmanlıların son dönemine kadar uygulanmış olan teknikleri öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Doğu ve Batı cildlerinin üretimindeki farklılıkları ayırt eder. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Murakka- Mukavva | |
| 2 | Dikiş- Şiraze | |
| 3 | Şemse- Köşebent tasarımı | |
| 4 | Mikleb tasarımı | |
| 5 | Müşebbek şemse tasarımı | |
| 6 | Lake | |
| 7 | Süsleme- Cild uyumu | |
| 8 | Mahfaza tasarımı / Ara sınav | |
| 9 | Kubur- Kalemlik tasarımı | |
| 10 | Deride altın ve boya kullanımı | |
| 11 | Yazma cild tasarımı | |
| 12 | Ebru cild tasarımı | |
| 13 | Kumaş cild tasarımı | |
| 14 | Geometrik cild |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- İsmet Binark, Eski Kitapçılık Sanatlarımız, Ankara, 1975 2- Kemal Çığ, Türk Kitap Kapları, İstanbul, 1971 3- David James, Qur'ans and Book Binding, London, 1980 4- Duncane Haldale, Bookbindings, Newyork 1990 5- Mine Esiner Özen, Türk Cilt Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara 1998 6- İsmet Binark, Kitapçılık Sanatları, Kazan Türkleri Kültür Ve Yardımlaşma Derneği Yayınları, Ankara 1975 7- Oktay Aslanapa, “Osmanlı Devri Cilt Sanatı”, Türkiyemiz, S. 38, İstanbul 1982, s. 12-17 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | ||||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | ||||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | ||||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | ||||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | ||||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | ||||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk cild sanatı hakkında bilgilidir. | ||||||||||||
| 2 | Türk cild sanatında kullanılan malzemeleri tanır. | ||||||||||||
| 3 | Türk cild sanatının farklı usluplarını öğrenir. | ||||||||||||
| 4 | Çeşitli dönemlerde çalışılmış olan cildlerin özelliklerini bilir. | ||||||||||||
| 5 | Büyük Selçuklu döneminden başlayarak Osmanlıların son dönemine kadar uygulanmış olan teknikleri öğrenir. | ||||||||||||
| 6 | Doğu ve Batı cildlerinin üretimindeki farklılıkları ayırt eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 137 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||