| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Serbest Tezhip Tasarımı I | TEZ 339 | 5 | 2 + 2 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Kitap sanatları içinde yer alan tezhibi tanıtmak ve öğrencileri bu sanat hakkında bilgilendirmek |
| Dersin İçeriği | Tezhip sanatı ile ilgili motiflerle yeni tasarımlar, farklı kompozisyonlar oluşturmak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tezhip sanatı hakkında bilgilidir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Tezhip motiflerini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Tezhip motifleriyle tasarımlar yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Tezhibin kullanım alanlarını bilir. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 5 | Tezhibin yazmalar ve levhalardaki farklı kullanımını bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Tezhibin kitap sanatları içindeki yerini bilir. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kompozisyon çeşitleri | |
| 2 | Kompozisyon çeşitleri | |
| 3 | Değişik formlarda serbest tasarım çalışmaları | |
| 4 | Değişik formlarda serbest tasarım çalışmaları | |
| 5 | Uygulama:1/2 simetrik kompozisyon (pano niteliğinde) | |
| 6 | Uygulama:1/2 simetrik kompozisyon (pano niteliğinde) | |
| 7 | Yanlara ve aşağıya doğru devam eden simetrik kompozisyon çalışması | |
| 8 | Vize/ Yanlara ve aşağıya doğru devam eden simetrik kompozisyon çalışması | |
| 9 | Yanlara ve aşağıya doğru devam eden simetrik kompozisyon çalışması | |
| 10 | 1/4 raport | |
| 11 | 1/4 raport | |
| 12 | Uygulama: Çaprazlama yürüyen raport | |
| 13 | Uygulama: Çaprazlama yürüyen raport | |
| 14 | Dosya Kontrolü (Kurşun kalem ve fırça çizimleri) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve çizimleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkiye Külliyatı, C;1-20: Yeni Türkiye Yayınları;DİA, C:1-44 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tezhip sanatı hakkında bilgilidir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 2 | 2 | 4 | 0 | 5 | 5 |
| 2 | Tezhip motiflerini bilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 3 | Tezhip motifleriyle tasarımlar yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 | 2 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 4 | Tezhibin kullanım alanlarını bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 5 | Tezhibin yazmalar ve levhalardaki farklı kullanımını bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 4 | 5 | 3 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| 6 | Tezhibin kitap sanatları içindeki yerini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Proje / Tasarım | 30 |
| 2. Proje / Tasarım | 30 |
| 1. Ara Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||