| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çini Restorasyonu | CTS 430 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Çini eserlerin görebileceği hasarlar ve bunların onarım yöntemleri konusunda yeterli olunur. |
| Dersin İçeriği | Çini eserlerin, bozulmanın başladığı ilk andan itibaren görmesi gereken onarım (restorasyon ) aşamaları öğretilir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Toprak, çini, seremik eserlerin onarımlarını yapar. | Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
| 2 | Toprak eser restorasyonu yapar. | Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gözlem, | |
| 3 | Kazı alanında çanak çömleğe uygulanan kurtarma ve koruma özelliklerini ayırt eder. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Kil tabletlerin uygulama özelliklerini ayırt eder. | Anlatım, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, | |
| 5 | Fırın ısılarını çanak ve çömleklere göre dengeler. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Temizleme koruma ve onarım yöntemlerini uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Restorasyon nedir? Pişmiş Toprak eserlerin tanımı ve hammaddesi | |
| 2 | Pişmiş toprak eserlerin sınıflandırılması | |
| 3 | Kil tabletler konusunun anlatımı. | |
| 4 | 1.Quiz sınavının yapılması | |
| 5 | Kazı alanında çanak çömleğe uygulanan kurtarma ve koruma uygulamaları | |
| 6 | Kazı alanında çanak çömleğe uygulanan kurtarma ve koruma uygulamalarının tabak üzerinde uygulamasına geçilmesi | |
| 7 | Uygulamaların alçılarının yapımı ve 2.Quiz notu. | |
| 8 | Pişmiş toprak eserlerin koruma alanları.( Ödev;Topkapı Sayrı Konervasyon-Restorasyon merkezini çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmalı için Şenay yılmazla görüşmelerinin sağlanması.) | |
| 9 | Pişmiş toprak eserlerin bozulma nedenleri. | |
| 10 | Düşük ısıda fırınlanmış kil tabletlerde görülen bozulmalar | |
| 11 | Vize | |
| 12 | Ödev konusunda yapılan araştırmaların sunumunun yapılıp, restorasyon konusunun Tam ve oğru olrak yapılıp yapılmadığı, ülkemizdeki eksikler konusunu tartışılması | |
| 13 | Temizleme koruma ve onarım yöntemleri. | |
| 14 | Final |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Başara Sait, Pişmiş Toprak ve Cam Eserlerin Konservasyon/Restorasyonu.İstanbul 2000- Ökse Tuba, Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri. Kaya Hüseyin, Restorasyon- Konservasyon Ders Notları.Mimar Sinan Üniversitesi G .S.Ü basılmamış ders notları - 1992 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Toprak, çini, seremik eserlerin onarımlarını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 2 | Toprak eser restorasyonu yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | |
| 3 | Kazı alanında çanak çömleğe uygulanan kurtarma ve koruma özelliklerini ayırt eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 4 | Kil tabletlerin uygulama özelliklerini ayırt eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 5 | Fırın ısılarını çanak ve çömleklere göre dengeler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 6 | Temizleme koruma ve onarım yöntemlerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 1. Proje / Tasarım | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 16 | 1 | 16 |
| Ödev | 16 | 1 | 16 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 16 | 1 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||