| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hat II | HAT 440 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kufi hattının genel tasarımı ve kaligrafik verilerle dairevi form yaratma becerisi ile dönem özellikleri çerçevesinde iç mekan yazılarının tasarım yöntemleri kazandırılır. |
| Dersin İçeriği | Makıli yazı ile dairevi tasarım yöntemi kazandırılır. Sülüs yazının özellikleri kavratılarak, Klasik dönem eserlerinde görülen iç mekan yazılarının günümüz estetik anlayışıyla yeniden tasarlanarak uygulama yöntemleri konusunda deneyim aktarımı yapılır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yazı çeşitlerini tanır. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Meşk çalışmaları eşliğinde harfleri uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Kullanılacak materyalleri tanır ve kullanır. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Rika harfleri uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Nesih harflari uygular | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Harf yapılarını karşılaştırır ve istenen harfi uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Amaç ve Tasarım yöntemleri ile ilgili bilgilendirme. | |
| 2 | Görsel kaynaklar (Basılı kaynak ve multivizyon gösterimleri) eşliğinde değerlendirmeler | |
| 3 | Kufi hattı, özellikleri ve çeşitleri. Değerlendirme sonucu proje tespiti ve uygulama çalışmaları. | |
| 4 | Kufi hattıyla dairevi tasarım yöntemleri eskiz çalışmaları. | |
| 5 | Kufi hattıyla dairevi tasarım çalışmaları. | |
| 6 | QUİZ | |
| 7 | Dairevi hat tasarımı uygulama çalışması. | |
| 8 | Ara sınav. Proje Teslimi. | |
| 9 | İstifli yazıların tespiti ve görüş alış verişi ile proje değerlendirmeleri. | |
| 10 | Muhtelif şehirlerde bulunan Klasik Dönem İç mekan yazılarıyla tespit edilen istifli yazıların kompozisyon şemasının karşılaştırmalı değerlendirmesi. | |
| 11 | Sülüs hattı konusunda bilgilendirme. (multivizyon sunumu) | |
| 12 | Sülüs Tasarımların malzemeye uyarlanışı ve destekleyici form araştırmaları. | |
| 13 | Sülüs hattıyla yazı çalışmaları. | |
| 14 | Sülüs hattıyla yazı çalışmaları. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | YAZIR, M. Bedreddin, Yazı ve Kalem Güzeli SERİN, Muhittin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar SUBAŞI, Hüsrev, Yazıya Giriş ÖZYAZICI,Halim, Meşk Mecmuası Kütükoğlu, Mübahat: Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul, 1994. Yakıt, İsmail: Türk İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ötüken Yay., İstanbul, 2003. Develioğlu, Ferit: Lügat Şemsettin Sami, Kamus-ı Türkî |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yazı çeşitlerini tanır. | ||||||||||||
| 2 | Meşk çalışmaları eşliğinde harfleri uygular. | ||||||||||||
| 3 | Kullanılacak materyalleri tanır ve kullanır. | ||||||||||||
| 4 | Rika harfleri uygular. | ||||||||||||
| 5 | Nesih harflari uygular | ||||||||||||
| 6 | Harf yapılarını karşılaştırır ve istenen harfi uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 132 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||