| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Geleneksel Türk El Sanatları Tarihi II | TEZ 226 | 4 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Geleneksel Türk El Sanatlarının tarihsel süreci, üretilmiş eserlerin teorik ve görsel eğitim yöntemleriyle öğrenciye kazandırılması ve bu doğrultuda kültür varlıklarını koruma yetkinliği amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Geleneksel Türk Sanatlarında yer alan ; Çini, Tezhip, Kalem İşleri, Halı- Kilim-Eski kumaş, Cilt, Hat, Ebru, Minyatür, Ahşap, Maden, Taş işçiliği tarihi ve sanatsal açıdan ele alınarak, kronolojik sıraya göre teorik olarak incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirlemek ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Ulusal kültür varlıklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. | Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışların düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimin bilimsel ve akademik ortamda uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | 10 ilâ 12.Yüzyıllar arası Anadolu´da kurulan Beyliklerde (Saltuklar, Artuklar, Zengiler, Mengücekler, Danişmendlerde görülen sanat faaliyetleri. ( Derste İşlenen Konularla İlgili Ödev Tespiti ve Dağılımı). | |
| 2 | 12.Yüzyıl ilâ 14.yüzyıllar arası Anadolu Beyliklerinde Görülen Sanat Faaliyetleri | |
| 3 | Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu ve Sarayda Nakışhane Tesisi | |
| 4 | Geleneksel Sanatlardan : Taş , Çini, Ahşap, Maden, Halı-Kilim, Kalemişi ve Kitap Sanatlarının (Kağıt, Hat, Cilt, Tezhip, Ebru, Minyatür, Katı´a) tanıtımı . | |
| 5 | Sınav l, Türk Sanatının Avrupa Sanatı Üzerine Etkileri. | |
| 6 | Fatih Devri Saray Nakışhanesi Sanat Faaliyetleri ve Baba Nakkaş Ekolü. | |
| 7 | II.Bayezit Devri Sanatkarları ve Dönemin ünlü sanatkarları. | |
| 8 | Klasik Dönem (XVI.yy.) Osmanlı Saray Nakışhanesi ve Sanat Faaliyetleri. | |
| 9 | Klasik Devrin ünlü hattat, nakkaş ve müzehhipleri :Ahmet Karahisari, Şahkulu, Kara Memi, Nakkaş Osman, Nigari, Matrakçı Nasuh ve Eserleri. | |
| 10 | Kısa Sınav 2 | |
| 11 | 17.Yüzyıl Dönemi Osmanlı Türk Sanatı ve sanat faaliyetleri ve sanatçıları Nakkaş Hasan, Hafız Osman v.b. | |
| 12 | 18.Yüzyıl Dönemi Osmanlı Türk Sanatı ve sanat faaliyetleri ve sanatçıları : Ali Üsküdari, Levni, Mustafa Rakım vb. | |
| 13 | 19.yüzyıl ilâ 20.yüzyıl başları Osmanlı Türk Sanatı ve Sanat Faaliyetleri ve sanatçıları : Abdullah Buhari, Hazegradlı Ataullah Efendi, Kazasker Mustafa izzet, vd., Sanayii Nefise, Güzel Sanatlar Akademisi´nin Kuruluşu | |
| 14 | Ödev Değerlendirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 2 | Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirlemek ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 3 | Ulusal kültür varlıklarını tanır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 4 | Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 5 | Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışların düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| 6 | Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimin bilimsel ve akademik ortamda uygular. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 0 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||