| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri | MUZ 213 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 | 
| Ön Koşul Dersleri | Ses Fiziği  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN | 
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Müzik dizileri, aralıklar ve perdelerin hesaplanma usulleri, muhtelif ses sistemlerinin özellikleri  | 
                                
| Dersin İçeriği | Müzikte kullanılan temel matematik hesaplamaları, oran, orantı, logaritma, aritmetik hesaplamaların ses fiziğiyle irtibatı, müzikal aralıkların hesaplanması, ses sistemlerinin hesaplanması ve çeşitleri  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Asal sayılar, rasyonel ve irrasyonel sayılar | |
| 2 | Logaritma, istatistik | |
| 3 | Fizik ve müzik | |
| 4 | Müzikal aralıklarla işlemler | |
| 5 | Müzikal aralık birimleri, akort ve göçürme | |
| 6 | Ses sistemi kavramı ve hesaplama yöntemleri | |
| 7 | Pentatonik sistemler, Pisagor sistemi | |
| 8 | Yıliçi sınavı | |
| 9 | Zarlino sistemi ve tam tınlamalı sistemler | |
| 10 | Tamperamanlar, eşit tamperamanlar | |
| 11 | Türk makam müziği ses sistemleri, Safiyüddin sistemi, Kantemiroğlu sistemi, Kısa sınav | |
| 12 | Türk makam müziği ses sistemleri, Yekta-Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi | |
| 13 | Türk makam müziği ses sistemleri, Töre-Karadeniz sistemi ve diğer sistemler | |
| 14 | Genel tekrar ve pekiştirme, Seminer sunumları | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri - M. Kemal Karaosmanoğlu Müzik Fiziği - Ayhan Zeren Ses İşçiliği - Paul Hindemith Tretise on Harmony - Rameau  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir. | ||||||||||||
| 2 | Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir. | ||||||||||||
| 3 | Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur. | ||||||||||||
| 4 | Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final | 1 | 2 | 2 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 52 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||